Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Sluis Terneuzen: DCN Diving zet duikers in waar nodig, remote apparatuur waar mogelijk
DCN Diving is geen standaard duikbedrijf en het werk voor de Nieuwe Sluis Terneuzen was dusdanig divers dat nagenoeg het hele dienstengamma aan bod is gekomen.

Sluis Terneuzen: DCN Diving zet duikers in waar nodig, remote apparatuur waar mogelijk

Veiligheid gaat voor alles bij de bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen. Zowel boven als onder water. Daarom maakt DCN Diving bij de onderwaterwerkzaamheden een weloverwogen keuze tussen de inzet van duikers en remote apparatuur. 

De Nieuwe Sluis Terneuzen kenmerkt zich door de veelzijdigheid aan werkzaamheden, waarvan een groot deel onder water plaatsvindt. “Wij zijn geen standaard duikbedrijf en het werk voor de Nieuwe Sluis Terneuzen was dusdanig divers dat nagenoeg ons hele dienstengamma aan bod is gekomen”, licht Maikel Fierloos, project engineer DCN Diving, toe. “We zijn hierbij letterlijk en figuurlijk de diepte ingegaan. Van het onderwaterbeton storten en het aanbrengen van kathodische bescherming en het ontwikkelen van een nieuwe machine, tot de inspectie van kades. Van begin af aan zijn we betrokken. De eerste uitvraag was het storten van onderwaterbetonvloeren en de voorbereidende werkzaamheden hiervoor. We zijn hier ook expert in. In totaal hebben we rond de 40.000 m3 beton gestort, een forse hoeveelheid. In de loop van het traject zijn we op meerdere vlakken ingeroepen, waaronder het wegbranden van damwanden, inspecties van nieuwe kademuren, schoonmaken van de contactvlakken onder water, controle of de bodembescherming goed aansluit, het afzinken en (de)monteren van bodemroosters en het verwijderen van materieel uit een scheepsschroef.” 

In de loop van het traject zijn we op meerdere vlakken ingeroepen, waaronder het wegbranden van damwanden.

Mens of machine?

Afhankelijk van het werk, maar ook van de wensen van de opdrachtgever, maakt DCN Diving een keuze tussen de inzet van duikers en remote apparatuur. “Er is bij opdrachtgevers een toenemende vraag om onderwaterwerkzaamheden duikerloos uit te voeren, vanwege de veiligheidsperceptie en technologische ontwikkelingen”, vertelt Mick van den Bergh, manager inshore bij DCN Diving. “Met onze ervaring en kennis van zowel inshore als offshore weten we dat het werken met duikers veilig kan. Dit hebben we ook in dit project laten zien. Echter is het wel van belang dat er volgens strenge voorschriften gewerkt wordt. Desondanks kiezen ook wij ervoor om bij bepaalde werkzaamheden remote apparatuur in te zetten. Zo hebben we bijvoorbeeld voor het werk voor Sassevaart een speciale zaagmachine ontwikkeld om onder water het gewapende beton te zagen. Als duikbedrijf hebben wij het grote voordeel dat we precies weten wat er onder water wel en niet mogelijk is. En we hebben de engineering in huis wat het interessant maakt voor onze opdrachtgever. Zodoende kunnen we, wanneer nodig, apparatuur op maat ontwikkelen voor een specifiek onderdeel van het werk. Dat betekent dus ook dat we te allen tijde werkzaamheden veilig kunnen uitvoeren onder water, met of zonder inzet van duikers.”

In de laatste fase van het project is DCN Diving nauw betrokken bij de kathodische bescherming van de sluisonderdelen, het onderhoud en installatie van de sluisdeuren.

Testen, testen en nog eens testen

In de laatste fase van het project is het familiebedrijf uit Bergen op Zoom nauw betrokken bij de kathodische bescherming van de sluisonderdelen, het onderhoud en de installatie van de sluisdeuren. “Er moeten bijvoorbeeld heel veel testen uitgevoerd worden om aan te tonen dat de sluizen werken zoals bedacht is”, legt uitvoerder Ties den Oever uit. “Om een voorbeeld van een test te geven: de sluisdeuren zijn voorzien van onderrolwagens op 18 meter diepte, die weer voorzien zijn van behoorlijk wat meetapparatuur. Stel dat ze deze bij een calamiteit bij de sluis moeten uitwisselen, dan moeten we er wel zeker van zijn dat we de onderhoudswerkzaamheden kunnen uitvoeren binnen de gestelde stremmingsuren, zodat het scheepvaartverkeer er zo min mogelijk hinder van ondervindt.” 

In de afgelopen zeven jaar is er met heel veel manuren gewerkt zonder dat er ongevallen zijn geweest.

Complimentwaardig

Wat ze alle drie persoonlijk bijzonder vinden aan het project is dat ze van dichtbij de hele ontwikkeling van de Nieuwe Sluis Terneuzen meemaken. “Het is fantastisch om hierbij betrokken te zijn. De omvang is indrukwekkend evenals de vele partijen die betrokken zijn. Kijkende ook naar het belang van de veiligheid, zijn we zeker trots op het feit dat we in de afgelopen zeven jaar met zoveel manuren gewerkt hebben zonder dat er ongevallen zijn geweest. Het is zeker een compliment waard aan Sassevaart dat de coördinatie van het gehele project in de praktijk goed verloopt.”      

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?