Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Slimme combinatie van permanente en tijdelijke voorzieningen bij gemaal De Poel
De pompen hebben een complexe vorm en zijn groter qua omvang.

Slimme combinatie van permanente en tijdelijke voorzieningen bij gemaal De Poel

In het Zeeuwse ’s-Heer Abtskerke is afgelopen juni het nieuwe gemaal De Poel opgeleverd. Hoofdaannemer was Van Boekel Bouw & Infra. Ingenieursbureau Verhoeven en Leenders was verantwoordelijk voor de constructieve engineering van het geheel. En geen project zonder uitdaging, in dit geval vroegen de bestaande spoorlijn en de omvang van het nieuwe gemaal de nodige extra aandacht.

Ons motto is ‘Constructieve veiligheid verbinden, verbeteren en borgen’, begint Corné van Weert,  directeur van Verhoeven en Leenders. Het ingenieursbureau in Volkel is één van de vaste partners van Van Boekel Bouw & Infra, hoofdaannemer van het nieuwbouwproject gemaal De Poel. Zo werkten ze al eerder aan diverse projecten waaronder de renovatie van diverse poldergemalen. Voor gemaal De Poel was Verhoeven en Leenders verantwoordelijk voor de constructieve engineering van zowel de permanente constructie van het gemaal als de tijdelijke voorzieningen, waaronder de bouwkuip met stalen damwanden en onderwaterbetonvloer. “Het grote voordeel van het gecombineerd oppakken van de permanente en tijdelijke voorzieningen, is dat je het beste totaalontwerp krijgt waarbij slimme combinaties gemaakt kunnen worden en je dus ook efficiënt kunt werken. En doordat wij als bureau zowel thuis zijn in de bouwkunde als civiele techniek, krijg je het beste van twee werelden.”

Afbeelding constructief model
Ingenieursbureau Verhoeven en Leenders was verantwoordelijk voor de constructieve engineering van het geheel.

Constructieve puzzels

Binnen de engineering van het nieuwe gemaal waren er twee belangrijke uitdagingen: de bestaande spoorlijn die over de persleiding heen loopt en de grotere pompcapaciteit. Het nieuwe gemaal kan 270 m3 water per minuut afvoeren, een verhoging van 50 m3 per minuut ten opzichte van het oude gemaal. “De spoorlijn mocht maar beperkt buiten bedrijf genomen worden. Daarom hebben wij gekozen voor een bouwmethode waarbij de fundering en persleiding snel te realiseren waren, in dit geval prefab betonnen balken en persleiding. Wat betreft de grotere capaciteit; dit was zeker een puzzelwerk. De pompen hebben een complexe vorm en zijn groter qua omvang. Dit betekende dat we in het constructieve ontwerp de diverse bouwfases heel goed inzichtelijk moesten maken. Per bouwfase hebben we dan ook aparte tekeningen gemaakt.”

Over de samenwerking met het Van Boekel Bouw & Infra is Corné zeer te spreken. “We kennen elkaar al langer en hebben op diverse projecten samengewerkt. Daardoor zijn we goed op elkaar ingespeeld, iets wat ook de nieuwbouw van gemaal De Poel zeker ten goede kwam.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten