Voor de afbraak en de daaropvolgende verwerking van materialen uit de oude maritieme infrastructuur van de Rijnhaven werd de expertise van de Adex Groep ingeschakeld, een gerenommeerde specialist in circulaire sloopwerken. Met grote infrastructuurwerven zoals de Royerssluis in Antwerpen of de verbreding van de A9 bij Amsterdam kon de Adex Groep blinkende adelbrieven voorleggen. Nadat in een eerste fase vanop het water werd gewerkt, zit de werf in Rotterdam nu in het tweede deel van de ontmanteling. De materialen voor hergebruik transporteert het bedrijf naar de nabijgelegen gemeentewerf in de Keilehaven.
Slopen staat tegenwoordig niet langer in het teken van vernietigen, maar van herwaarderen. Dat is ook het beleid en de kernactiviteit van de Adex Groep die vanwege van haar focus op duurzaamheid een belangrijke partner van het Rijnhaven-project is. Hun benodigde sloopwerken voor de wederopbouw van het havendok bevinden zich in een tussenfase. “De eerste fase, vanop het water, was eind 2022 gereed”, zegt projectleider bij de Adex Groep Willem-Jan Wagteveld. “Hiervoor brachten we een 50-tons kraan in stelling die op een ponton van 50 bij 14 meter de te verwijderen kades benaderde. Met hulppontonnetjes zijn eerst de houten gordingen en de trappen ontmanteld en vervolgens naar de gemeentelijke werf op de Keilehaven getransporteerd, voor hergebruik. Aansluitend is onze kraan gestart om de granieten deksloven en de basaltbekleding te verwijderen. Ook daarvan is een deel naar de gemeentewerf in depot gezet.”
“Werken vanaf het water is een andere discipline”, gaat Willem-Jan verder. “Vooral de getijdenwerking van circa anderhalve meter is van belang om rekening mee te houden in je planning. Door ons werk goed te plannen rondom de getijden is alles eigenlijk probleemloos verlopen.” Doordat de werken in de eerste fase vanaf het water verliepen, ontstond er geen trillings- en geluidshinder op de omgeving. Voor andere scenario’s – zoals de bescherming van het oude sluisgebouw bij de afbraakwerken van de Royerssluis in Antwerpen – gebruikt de Adex Groep hoogtechnologische sensorbeveiliging om de weerslag van de werken te monitoren en indien nodig bij te sturen.
In Rotterdam gaan de werkzaamheden ondertussen verder vanuit het gedempte dok, wat een ander plan van aanpak met zich meebrengt. Het sloopbedrijf heeft al 1.793 ton materialen verwerkt, waarvan het merendeel beton en puin (1.250 ton), basalt (320 ton) en hardhout (172 ton) dat allemaal wordt gescheiden en hoogwaardig hergebruikt. Veel van dat materiaal werd door de CAT352NG weggenomen, die voldoet aan de Tier 4 Final/Stage V-emissienormen met een maximale graafdiepte van 8,7 meter. Via automatische rapportering wordt het verbruik en de draaiuren afgetoetst aan de vooropgestelde grenzen. De sloophamer is een Atlas Copco HB4100: 4,1 ton dus.
Het tweede deel van de sloopwerken bevindt zich aan de Hillemakade. “Gezien de werkdiepte van 4,75 m1 wordt gewerkt in twee ontgravingsdiepten. Boskalis zorgt voor de eerste ontgraving, tot ongeveer het grondwaterniveau. Van daaruit slopen wij de basaltblokken van de kademuur in secties van ongeveer 25 meter en schuiven over een lengte van 100 meter door het werk heen om vanuit de tweede ontgravingsdiepte de resterende infrastructuur weg te nemen”, aldus Willem-Jan. “Daarna volgen nog de houten vloer en de koningspalen waarna alles is verwijderd.” Voor een recyclingproces dat de overlast op het omliggende gebied zo veel mogelijk beperkt, wordt het puin op locatie gebroken en het vrijkomende granulaat herschikt op locatie als een bouwweg.
Hoogwaardig hergebruik van de materialen die vrijkomen is altijd het uitgangspunt binnen de projecten van Adex Groep. Bij hun werk aan gebouwen betekent dat vaak demontage van gebouwonderdelen voor direct hergebruik, bij infrastructurele projecten gaat het vaker om hoogwaardige recycling. “Met de juiste manier van werken lukt het om schone stromen uit de projecten vrij te krijgen, die zijn goed te recyclen”, vertelt commercieel directeur bij de Adex Groep Axel Hendriks. Toch bewijst het bedrijf hoe langer hoe meer dat direct hergebruik ook in infra een uitkomst biedt. “Bij het slopen van het viaduct over de Keizer Karelweg in Amstelveen, voor het aanleggen van de A9, hebben we betonnen liggers losgezaagd die in hun volle formaat zijn hergebruikt op een andere locatie. Blijven innoveren, op hergebruik, maar bijvoorbeeld ook op modern en uitstootvriendelijk materieel is een belangrijke pijler onder ons bedrijf”, besluit Axel.