Met project De Entree in Amsterdam in gedachten, nam hij contact op om te vertellen wat Qceas allemaal doet. Het resultaat: Qceas mocht offerte uitbrengen bij Max Bögl & Partners.
In een presentatie toonde Wijgmans de expertise die Qceas heeft in onderwaterwerken, in de breedste zin van het woord. “Centraal in de presentatie stond het storten van onderwaterbeton, via lange, drijvende leidingen”, aldus Wijgmans.
Qceas is gespecialiseerd in het begeleiden en uitvoeren van projecten in de maritieme en civiele sector, voornamelijk gericht op onderwaterwerken. Het werk werd hen gegund: “Met als scope de voorbereidende werkzaamheden voor de onderwaterbetonstort, inspecties, het voorbereiden van de damwanden, checken op vervuiling, laswerkzaamheden aan compartimentering, laswerk aan de kuip in de hoofdkuip en aanbrengen van verankering aan compartimenteringsschermen en de daadwerkelijke onderwaterbetonstort. Bij elkaar een behoorlijke klus.”
Wijgmans vervolgt: “De Entree is een complex project. Wij hebben de offerte afgegeven met een opmerking, namelijk dat er voor ons een mogelijkheid moet zijn om te optimaliseren. Met onze kennis en ervaring kijken we namelijk altijd naar de beste methode om iets uit te voeren, soms wijkt die van de gebaande paden af. Onze focus ligt echter altijd op efficiëntie en kwaliteit.” Zo moest er een plaat op een damwand gelast worden, voorzien van twee staven van rond 25 mm. “Het lasdetail liet echter een omslachtige en arbeidsintensieve procedure zien. Wij boden daarom een alternatief aan, een ankerstaaf door de damwand, die met een koppelmoer werd aangebracht. Dat scheelde veel laswerk en werkte beduidend sneller”, vertelt Wijgmans.
Aansluitend moest het onderwaterbeton verpompt worden en de onderwaterbetonvloer worden aangebracht. Voor het pompwerk koos Qceas voor Gebr. Van Antwerpen. “We werkten met een drijvende leiding. Er lagen vier mantelbuizen onder de tramlijn, die door de damwand werden gevoerd. Aan een kant waren deze leidingen aangesloten op het pompwerk van de Gebr. Van Antwerpen, na de damwand dreven de leidingen op grote en kleine pontons. Als backup hadden we leidingsecties klaarliggen, mocht er sprake zijn van verstopping.”
Extra werkzaamheden deden zich ook voor, in de vorm van het fixeren van 34 drainagebuizen onder het onderwaterbeton. Daar kwam een grindlaag overheen, daar overheen werd het onderwaterbeton gestort. Qceas heeft tijdens de stort continu gewerkt met 8 man per shift van 12 uur. “Eind vorig jaar is de stort uitgevoerd, in totaal is er 6.400 m3 onderwaterbeton verpompt. Op maandagochtend zijn we begonnen om 9.00 uur en vrijdag waren we om 12.00 uur klaar. Terugkijkend kunnen we niet anders dan zeggen dat er sprake was van een fijne samenwerking, met wederzijds vertrouwen”, besluit Wijgmans.