Eind 2022 vaart het eerste schip door de Nieuwe Sluis in Terneuzen. Afgelopen periode is een aantal kadeconstructies aangepast en vernieuwd. Rijnberg BV werd gevraagd een deel van de laswerkzaamheden op zich te nemen. Het specialistisch metaalbewerkingsbedrijf excelleert namelijk in laswerkzaamheden en certificeringen conform de hoogste uitvoeringsklassen. Een gesprek met eigenaar Bertran Rijnberg.
“We zijn door aannemerscombinatie Sassevaart benaderd een aanbieding te maken voor het uitvoeren van diverse las- en montagewerkzaamheden op een drietal locaties bij de Nieuwe Sluis in Terneuzen”, begint Rijnberg. “We hebben de opdracht onder meer gegund gekregen vanwege onze jarenlange expertise in de weg- en waterbouwsector en de specifieke (las)certificeringen. Zo zijn we bevoegd om constructies conform NEN-EN 1090-2 uitvoeringsklasse 3 te realiseren met in dit geval een aanvullende eis vanuit Rijkswaterstaat, ROK1.3. Daar zit gelijk ook onze kracht en maakt dat we kunnen concurreren met de ‘grote namen’. We zijn klein in omvang, maar groot in de werken die we doen.”
Het project in Terneuzen is voor Rijnberg BV een flinke klus. De firma heeft onder meer de verankeringsconstructie gemaakt aan de Schependijk en de Goessekade. “We hebben de damwanden voorzien van gordingen en ankerstoelen”, legt Rijnberg uit. “In totaal kwam het voor beide locaties neer op maar liefst 1.500 meter gordingen en 198 ankerstoelen die we conform de vereiste condities (NEN-EN 1090-2 uitvoeringsklasse 3 en ROK1.3) hebben gerealiseerd. In maart 2019 zijn we begonnen met de laswerkzaamheden aan de Schependijk. Direct aansluitend is de Goessekade gerealiseerd waar we eind september vorig jaar de laatste las hebben gelegd. Een groot deel van het constructiewerk is voorbereid in de loods aan de Schependijk waar de constructie ook gekeurd is. Tevens werd meegekeken door IL&T (Inspectie Leefomgeving & Transport) of er op een juiste manier werd omgegaan met de opvang van las- en brandspetters en vrijgekomen boorkrullen. Veiligheid en milieu hebben bij ons de allerhoogste prioriteit.”
Ook de nieuwe damwanden aan VOKZW zijn door Rijnberg voorzien van gordingen en ankerstoelen. Het betrof hier 300 meter aan gordingen en 85 ankerstoelen. De gordingen zijn aangebracht vanaf het water met behulp van een werkschip. De geleverde kwaliteit werpt zijn vruchten af, want het heeft voor Rijnberg geresulteerd in een aantal aanvullende opdrachten. “Zo zijn we nu op de sluis zelf bezig met allerlei (kleinere) las- en constructiewerkzaamheden. Daarnaast blijven we voortdurend investeren in kennis en opleiding van onze medewerkers. We doen dit jaar de audit voor Veiligheidsladder Trede 3 en VCA ** en zijn bezig met de certificering voor uitvoeringsklasse 4, het hoogste niveau in NEN-EN 1090-2.”