Dijken. Ze zijn onmisbaar in ons waterrijke landje. Ze beschermen ons kwetsbare achterland tegen overstromingen tijdens hoogwaterperiodes. Zo ook langs de drukst bevaren rivier van Nederland: de Waal. De dijk bij Tiel voldoet niet meer aan de waterveiligheidsnormen en wordt daarom versterkt. Het project Dijkversterking Stad Tiel, onderdeel van het Hoogwaterbeschermingsprogramma, is inmiddels in volle gang.
Het traject dat aangepakt wordt, loopt van het Amsterdam-Rijnkanaal tot en met het Inundatiekanaal. Over een lengte van zo’n 2,6 kilometer worden de dijken sterker en hoger gemaakt. De werkzaamheden worden in opdracht van Waterschap Rivierenland door FPH Ploegmakers uitgevoerd, met Kandt Aannemings- en Funderingsbedrijf B.V. als onderaannemer.
“Vanaf het moment dat we zijn aangesloten tot het moment dat FPH Ploegmakers het werk gegund heeft gekregen, hebben we circa negen maanden kunnen meedenken, meerekenen en FPH Ploegmakers kunnen voorzien van adviezen op het gebied van het aanbrengen van damwanden, ankers, gordingen en alles wat er nog meer bij komt kijken”, vertelt Bonno Stuivenberg, Projectcoördinator bij Kandt. “Hierna zijn we in de voorbereiding en tijdens de werkzaamheden gezamenlijk gaan finetunen om tot de juiste uitvoering te komen.” De jarenlange ervaring met het aanbrengen van damwanden, het in een vroeg stadium in kaart brengen van de uitdagingen en het aandragen van oplossingen daarbij, hebben samen met het feit dat Kandt de juiste expertise en het juiste materieel voor dit project in huis heeft, ervoor gezorgd dat het project aan Kandt gegund is, volgens Bonno.
“Wat dit project zo bijzonder maakt, is dat er sprake is van een oude stadsmuur, een haven met (woon)boten, veel bebouwing waaronder monumentale panden, maar ook een nieuw te bouwen appartementencomplex met een nieuw te realiseren paalfundering dicht achter de aan te brengen verankerde damwandconstructie. Daarnaast was het een behoorlijke uitdaging om damwanden aan te brengen door een bestaande inlaatduiker op 12 meter onder het maaiveld. Uitdagingen genoeg dus bij deze niet-alledaagse klus. De juiste kennis, expertise, specialistisch materieel én nauwkeurig samenwerken is dan ook van groot belang”, weet Bonno.
Kandt heeft maar liefst 3.400 ton aan damwand aangebracht. “Alleen al het aanleveren daarvan is een logistieke uitdaging op zich”, zegt Bonno. “Omdat de staalmarkt destijds vanwege de oorlog nogal onzeker was, wilde de opdrachtgever alle materialen voorafgaand aan de start reeds op het werk hebben, zodat levertijd niet meer van invloed was op de planning. Om het wegennet van Tiel niet te veel te belasten, zijn alle damwanden met drie vrachtschepen naar de haven van Tiel gevaren, waarna we deze met een grote telekraan gelost hebben op vrachtwagens op de kade, die deze verder naar een depotlocatie gebracht hebben.”
De damwanden zijn aangebracht met onder andere snelle en wendbare hydraulische damwandkranen, draadkranen, een bovendrukker en een Silent Piler. Deze laatste twee zijn ingezet om trillingsvrij en met zo min mogelijk geluidshinder de damwanden langs bestaande woningen te zetten, dan wel nabij monumentale panden. Een deel van de damwanden is tevens voorgeboord met een Avegaarstelling, om minder weerstand te hebben tijdens het drukken en op die manier trillingsoverlast te voorkomen. Nog een onderscheidende factor van Kandt: de specifieke apparatuur die door henzelf is ontworpen en gebouwd, waarbij altijd de vraag vanuit de markt centraal staat. “Verder hebben we ook LeKa-palen geboord in het project, als fundering voor de Coupure Nieuwe Havendijk in de Echteldsedijk, die bij hoogwater kunnen worden voorzien van schotbalken. Hiernaast hebben we laswerk van de ankergording langs het gehele damwandscherm verzorgd. Dit betrof laswerk conform executieklasse 3, omdat er hoge veiligheidseisen gesteld zijn aan de dijkconstructie.”
“Een goede en nauwkeurige samenwerking staat aan de basis van een succesvol eindresultaat”, vindt Bonno. “Wij zeggen niet voor niets: mooi werk maak je met elkaar. Met alle betrokken partijen is er direct, constructief en prettig samengewerkt. Bij dit soort uitdagende projecten weet je gewoon dat je flexibel mee moet denken in het werk, omdat je tijdens de uitvoering tegen zaken aanloopt die je niet in het voortraject af had kunnen vangen”, zegt Bonno tot slot.
Neem dan rechtstreeks contact op met Kandt Aannemings- en Funderingsbedrijf BV.
Contact opnemen