De afgelopen jaren heeft Verboon Maasland veel geïnvesteerd in elektrisch materieel om onder meer emissievrij te kunnen baggeren. Het materieel en het hele proces eromheen vereist echter wel een andere manier van projecten aansturen en uitvoeren, merkt operationeel directeur Arjan Krijnen op. “Waar wij buiten tegenaanlopen is dat emissievrij materieel goed is, maar onvoldoende doorontwikkeld. Dat heeft consequenties voor de uitvoering en de logistiek.”
We zien een trend bij opdrachtgevers dat ze steeds meer projecten emissievrij uitvragen, ook omdat het vanuit de overheid wordt opgelegd, zegt Arjan. “Die transitie moedigen wij natuurlijk aan, maar er komt meer bij kijken dan alleen de aanschaf van een elektrische baggerboot of kraan. Er moet ook mee gewerkt worden en dat vraagt toch wel om een stukje innovatie en begrip, ook van opdrachtgevers. Processen moeten anders worden ingericht. Elektrisch aangedreven materieel draait op een accu met veelal een beperkt bereik, daarnaast duurt het opladen van elektrisch materieel in de meeste gevallen langer dan het bijtanken met fossiele brandstof. Dit heeft tot gevolg dat er beter moet worden nagedacht over de planning van de werkzaamheden. Accu’s zijn goed, maar halen lang niet altijd de draaiuren die de fabrikant belooft. Het liefst zou je overal een stroompunt willen hebben. Dat betekent dat je heen en weer moet rijden met accucontainers die elders met duurzame stroom worden opgeladen. Er komt dus ook een logistiek proces bij om alleen al het baggermaterieel van stroom te voorzien. En dan hebben we het nog niet gehad over een emissievrije afvoer van de baggerspecie. Ook dat vraagt een uitgekiende logistiek, want het mag de productie niet schaden.”
Sinds kort is Verboon Maasland bezig met een groot emissievrij baggerproject in het buitengebied, hiervoor worden onder andere een nieuw aangeschafte elektrische schuifboot en een elektrische HGM ingezet. “Het loopt tot op heden goed, maar nog niet zo efficiënt als we zouden willen”, erkent Arjan. “We moeten ook hier heen en weer rijden met accucontainers om het materieel op te laden. Soms moet er zelfs tussendoor worden opgeladen, omdat de accu’s het niet de hele dag volhouden. Het transport van zowel de accucontainers als de baggerspecie gebeurt –helaas- nog op diesel, weliswaar HVO100 maar dit is niet wenselijk. In dit geval is het een tussenoplossing in de zoektocht naar de meest efficiënte manier om zo’n project uit te voeren. Daarnaast vraagt dit ook een andere manier van werken voor onze werkvoorbereiding/planning.” Verboon Maasland is aan het onderzoeken of een waterstofaggregaat een reële optie is voor het ‘tanken’ op locatie. Los van dit lopende project starten ze in het najaar met een pilot voor het Hoogheemraadschap van Rijnland waarbij ze -binnen een project- het baggeren volledig emissievrij gaan uitvoeren met waterstof als energiebron. In volledige transparantie en met open vizier, in samenwerking met een ingenieursbureau.
De laatste stap in het proces van ‘duurzaam baggeren’ is volgens Arjan om de baggerspecie een circulaire herbestemming te geven. “Waterschappen zijn eigenaar van de baggerspecie, maar geen landeigenaar. Hoe mooi zou het zijn als daar een synergie in wordt behaald, waarbij de baggerspecie niet als afvalproduct wordt gezien maar als grondstof. Ook daarin lopen allerlei initiatieven.”