Voor elke deur van de schutsluis installeerde Hydroton twee hydraulische units en twee cilinders. “Een unit met 2000 liter tankinhoud stuurt de deurcilinder aan en een kleinere unit stuurt de vergrendelcilinder aan”, vertelt Paul Plomp, operationeel directeur en projectleider van Hydroton. “Dankzij de geïntegreerde, traploze snelheidsregeling kan ook de snelheid waarmee de deuren open- en dichtgaan worden geregeld. Een beveiliging op de cilinder zorgt ervoor dat het systeem ook bij een aanvaring beschermd is. Mocht een schip onverhoopt tegen een sluisdeur aanvaren en deze vervormen, dan wordt een overstortklep bekrachtigd en schuift de cilinder in of uit, afhankelijk van de vaarrichting van het schip.”
Voor de spuisluis leverde Hydroton een hydraulische unit en acht cilinders die de vier spuischuiven aansturen, alles in veiligheidsklasse SIL2. Plomp: “Om zeker te zijn dat de sluizen altijd gesloten kunnen worden, hebben we hier een dubbel noodpompsysteem ingebouwd. In geval van calamiteiten staat er dus een complete redundante noodinstallatie klaar.”
“Het Reevesluiscomplex was een fantastisch project om als bedrijf bij betrokken te zijn”, vervolgt Plomp. “Uiteenlopende technische disciplines kwamen in dit project samen en werden gestaafd aan de hoge RWS-normen (NBD6000). Vanaf het ontwerpproces tot de inbedrijfstelling van de installaties zaten we in het bouwteam; precies zoals we graag werken. Al die factoren tezamen hebben dit werk geweldig uitdagend gemaakt.”
Neem dan rechtstreeks contact op met Hydroton | Hydraulische Systeemtechniek.
Contact opnemen