Het constructiesysteem van de Nieuwe Sluis Terneuzen moet als vanzelfsprekend oersterk zijn en een levensduur van honderd jaar hebben. Eén van de vereisten is een corrosiereserve van 6 millimeter voor alle onderdelen van het verankeringssysteem. De Duitse firma Anker Schroeder ASDO ging aan het rekenen en maakte aantoonbaar dat het hele systeem ruimschoots aan alle gestelde eisen voldoet en leverde honderden ankerstangen variërend in lengte van 2 tot meer dan 70 meter.
“In een vroeg stadium zijn wij door aannemerscombinatie Sassevaart betrokken bij het ontwerp van de Nieuwe Sluis Terneuzen”, vertelt Cor Janse, ingenieur bij Bender International. Bender is gespecialiseerd in de levering van technische staalproducten voor de natte waterbouw, utiliteitsbouw en machinebouw en is partner van Anker Schroeder ASDO. Wereldwijd zijn vele bruggen, sluizen, kademuren, stadions en andere constructies voorzien van het Anker Schroeder ASDO verankerings- en staafsysteem. “Wij werken reeds veertig jaar samen met ASDO en zijn hoofdzakelijk voor Nederland de exclusieve vertegenwoordiger. Samen hebben we onze knowhow en expertise voor onder meer de Zeesluis IJmuiden en de Maasdeltatunnel ingezet.”
“Aannemerscombinatie Sassevaart schakelde ons in voor technisch advies. Samen hebben we vervolgens gekeken naar de beste dimensionering van de legankers. De belangrijkste uitdaging in het gehele constructiesysteem voor de Nieuwe Sluis Terneuzen was met name de corrosievereisten. De zogenaamde corrosiereserve moest nagenoeg overal minimaal 6 mm per zijde zijn, om de lange levensduur te waarborgen. In de praktijk betekent dit dat je een zeer robuust systeem van dikker staal krijgt.” Deze corrosiereserve gold niet alleen voor de staven, maar ook voor alle onderdelen van de totale aansluiting. “Het feit dat niet zowel de staven als alle andere onderdelen voorzien moesten zijn van die 6 mm corrosiereserve, maakte het ingewikkelder om te ontwerpen. Daar kwam veel rekenwerk bij kijken. Onze kracht is dat we middels de Eindige Elementen Methode (Final Element Analysis) de dimensionering van alle elementen met de verwachte afroesting hebben berekend en zo aantoonbaar hebben gemaakt dat het gehele systeem zelfs na afroesting nog ruimschoots aan de sterkte-eisen voldoet.” In totaal zijn er honderden ASDO-staven met een totaalgewicht van 2.000 ton gedimensioneerd, geproduceerd en geleverd. De schroefdraden variëren van M42 tot M175 mm. Ook bij de installatie van het hele verankeringssysteem zijn de mensen van Bender en ASDO nauw betrokken geweest. Cor kijkt terug op een plezierige samenwerking met aannemerscombinatie Sassevaart. “Dankzij de goede samenwerking hebben we de opdrachtgever een goede oplossing kunnen aanreiken die voldoet aan de vereiste levensduur en kwaliteit van de Nieuwe Sluis Terneuzen.”
Neem dan rechtstreeks contact op met Bender International B.V..
Contact opnemen