Om de overlast voor de omgeving zoveel mogelijk te beperken, werkt bouwcombinatie Mekante Diek bij de dijkversterking tussen Tiel en Waardenburg grotendeels vanaf het water en via tijdelijke loslocaties. De basis voor twee van deze loslocaties werd gelegd door Van Dijke Maritime Services met zijn ‘Green Award’ kraanschip.
Van Dijke Maritime Services is een eeuwenoud familiebedrijf, opgericht in 1885. Dick van Dijke vertelt ons trots dat zijn zoon ook al ‘in de leer’ is, dus opvolging is verzekerd. “We zijn met ons kraanschip gespecialiseerd in voornamelijk allerhande hijswerkzaamheden op het water”, zegt hij. Het varieert van het zetten van damwand of palen tot oeverwerkzaamheden en machinetransport over het water. We zijn een vaste relatie van Ploegam (die samen met Dura Vermeer en Van Oord Mekante Diek vormt, red.) op projecten en transporteren bovendien regelmatig zware machines van project naar project over het water.”
Het kraanschip van Van Dijke Maritime Services beschikt over motoren volgens de laatste stand der techniek. “Ons kraanschip is gecertificeerd met een Green Award, een keurmerk voor schepen die voldoen aan hoge eisen op het gebied van veiligheid en het milieu”, legt Dick uit. “Met behulp van speciale software kunnen we de CO2-uitstoot berekenen per motor en bij verschillende toerentallen. Het toerental verschilt namelijk per activiteit. Op die manier krijgt de hoofdaannemer een correcte weergave van de CO2-uitstoot in kilogram voor de verrichte werkzaamheden.”
Hier op Mekante Diek heeft Van Dijke Maritime Services de basis gelegd voor de oeverbescherming van twee loslocaties, bestaande uit zinkstukken en stortsteen. “Zinkstukken zijn grote matten van wilgenhout en doek en fungeren als bodembescherming”, zegt Dick. “Ze zijn aan wal geassembleerd en vervolgens met ons kraanschip opgepakt en aan de hand van de GPS-coördinaten exact op de juiste positie afgezonken. De zinkstukken zijn vervolgens bedekt met stortsteen, dat we ook voor rekening hebben genomen. Niet alleen het lossen van circa 3.500 ton stortsteen, maar ook het in model maken van de dam of oever.”
Inmiddels zijn de twee loslocaties volledig operationeel. Schepen varen af en aan met klei en andere grondstoffen. Ook het zware materieel wordt zoveel mogelijk over het water verplaatst, waarvoor Van Dijke Maritime Services ook wordt ingeschakeld. “En in het voortraject zijn er ook nog grondmonsters genomen vanaf ons schip”, voegt Dick nog toe. “We zijn wat dat betreft ontzettend veelzijdig in onze dienstverlening en proberen, indien mogelijk, zoveel mogelijk werk met werk te maken. En natuurlijk hopen we straks aan het einde van het project ook weer ingezet te worden voor het ontmantelen van de loslocaties.”