Yanmar Construction Equipment Europe (CEE) gaat met nagenoeg het gehele programma aan compacte machines naar de Bauma in München. Met de in totaal 34 machines op de grote buitenstand laat het meer dan 100 jaar oude en door de wol geverfde Japanse bedrijf zien dat het nog steeds op kop loopt waar het compact materieel betreft.
Yanmar noemt zich markleider als het gaat om compacte machines. Met meer dan vijftig jaar ervaring in het bouwen van minigravers is het bedrijf dan ook een vast gegeven in de top tien van belangrijkste fabrikanten van bouwmaterieel. Tijdens de in april te houden materieelvakbeurs Bauma zal dat opnieuw goed zichtbaar zijn. Op de grote stand staat zowat het gehele programma compacte machines, van de 1.035 kg wegende minigraver SV08 tot de 11.300 kg wegende SV120. Wat we er ook zullen aantreffen is de zevendelige lijn wielladers, het viertal compacte maar krachtige rupsdumpers en één of meerdere graafmachines op banden
Voortdurende groei
Het jaar 2018 toonde opnieuw een duidelijke verkoopgroei en dat is niet alleen het gevolg van het op deze tijd toegespitste design, de technologische innovatie en de voortdurende productontwikkeling. Want hoe belangrijk die ook zijn, de economische bedrijfsvoering speelt een minstens even grote rol in de successtrategie. In 2016 leidde dat tot de overname van Terex Compact Germany GmbH door Yanmar. In de fabriek in Crailsheim, tussen Stuttgart en Neurenberg, wordt een fraaie serie mini- en midigravers, wielladers en mobiele graafmachines geproduceerd. Ook het onderdelenmagazijn in het nabij Leipzig gelegen Rothenburg was een verstandig onderdeel van de koop, want een centraal gelegen bevoorradingspunt is vandaag de dag essentieel. Zeker als je net als Yanmar een netwerk van meer dan 250 dealers in Europa hebt.
Vernieuwing programma
De overname van Terec Compact Germany zorgde bij Yanmar voor een forse uitbreiding en vernieuwing van het programma compacte machines. Dat zorgde op zijn beurt voor een groeiende belangstelling, niet alleen vanuit de sectoren openbare werken, bouw en landschapsarchitectuur, maar ook vanuit bedrijven die zich bezighouden met het leggen van kabels en leidingen, kleine sloopwerken en civiele techniek. De andere productielocatie in Europa staat overigens bij het hoofdkwartier van Yanmar CEE in het Noord-Franse Saint-Dizier.
Uitvinder Zero Tail Swing
Tijdens de Pre-Bauma in München, het evenement waar journalisten en het bedrijfsleven de te verwachten actualiteiten uitwisselen, kregen we een eerste indruk van het nieuws dat te zien zal zijn op de grote Bauma-stand van het Japanse bedrijf. Yanmar is zo’n beetje de uitvinder van het Zero Tail Swing concept voor minigraafmachines. Van de ruim 20 mini- en midi-machines die naar Bauma komen, valt zeker 80 tot misschien wel 90 procent onder die noemer.
Nieuwe midigravers
Tijdens Bauma staan twee nieuwe midi-graafmachines in de klasse 8 tot 12 ton te wachten: de ViO80-2PB en de ViO82. Ze brengen het totaal op zeven modellen, waardoor er voor elk type werk en/of bedrijf wel een geschikte keuze is te maken. Zowel de ViO82 als de ViO80-2PB zijn uitgerust met de zuinige en emissie-arme Yanmar 4TNV98C-WBV1 dieselmotor, die 41,5 kW (55,6 pk) bruto vermogen levert, een Eco mode heeft, plus een regeling waardoor het toerental na 4 seconden leegloop fors omlaag gaat. Ook nieuw aan de ViO82 is het zelfstandige hydraulische systeem (VIPPS210), waarvan de twee pompen zorgen voor een minimaal drukverlies bij gecombineerde bewegingen van giek en arm. Dat zorgt voor een merkbaar soepelere bediening.
De ViO80-2PB is min of meer vergelijkbaar in capaciteit en innovatieve techniek, maar is uitgerust met een tweedelige giek. Hij is speciaal bedoeld voor het heffen, verplaatsen en positioneren van lasten. Door de hefcilinder om te draaien en de hydraulische druk te verhogen is een bijzonder grote uitbreekkracht gerealiseerd. Door de omdraaiing is de giek ook sneller en flexibeler te bewegen.
Optimale werkbalans
Bij de mini-graafmachines trekt de nieuwe ViO23-6 de aandacht op Bauma. Een primeur waarvan de eerste foto nu getoond mag worden.De canopy-versie weegt circa 2.300 kg zonder ne meer dan 2.400 kg met cabine. Deze gewichten maken vervoer op de aanhanger achter de personenauto goed mogelijk. Tegelijkertijd zorgt de driecilinder Yanmar motor voor een vermogen van 14,6 kW, goed voor een graafkracht op van 13,1 kN op de arm en 17,5 kN indringkracht bij de bak. De graafdiepte ligt op 2.450 mm. De draaicirkel van deze compacte machine is 690 mm. Yanmar heeft ook deze nieuweling voorzien van ViPPS, het ViO Progressive 3-Pump System dat moet zorgen voor een optimale werkbalans tussen snelheid en kracht, ook tijdens het rijden met snelheden van 2,2 – 4,2 km/u.