Tijdens een inspectieronde in 2022 bleken de steunpunten van het viaduct in de A7 over het Noordhollandsch Kanaal bij Purmerend verzwakt. Om het verkeer veilig en zonder gewichtsbeperking weer over het kunstwerk te laten rijden, is de brug met spoed versterkt. Van der Jagt Groep werd ingevlogen voor het verplaatsen van de voegen, het boren van maar liefst 50.000 gaten en het verlijmen van ruim 15 kilometer aan wapeningsstaven. Een megaklus in een zeer kort tijdsbestek.
De A7 is een belangrijke verkeersader in het noorden van ons land. Dagelijks rijden vele duizenden voertuigen over het viaduct bij Purmerend. “Bouwcombinatie Savera heeft de belofte gedaan om de versterkingsoperatie in een zeer kort tijdsbestek van slechts vijf maanden uit te voeren”, begint Adriaan van der Jagt. “Gezien de hoeveelheid werk dat er verzet moest worden, leek dat behoorlijk ambitieus. Maar als het speciaal, veel, groot of diep is, zijn ze bij ons aan het juiste adres. Wij zijn dan ook al in het voortraject aangesloten om de creatieve puzzel te leggen en de werkzaamheden zo efficiënt mogelijk aan te vliegen, waarbij de brug tijdens de werkzaamheden, weliswaar met versmalde rijstroken, openbleef voor verkeer in beide richtingen.”
De werkzaamheden aan beide weghelften zijn uitgevoerd tussen 1 april en 1 september 2024. De steunpunten van de brug zijn in twee delen versterkt, per weghelft dus. Van der Jagt Groep moest in twee fases van elk vijf weken in totaal 50.000 gaten boren en daarin de wapeningsstekken verlijmen, variërend van stekken in een diameter van 12 tot 32 mm en in lengtes van 25 tot 150 centimeter. “Er zijn maar weinig partijen in Nederland die in staat zijn om een opdracht van deze omvang aan te nemen”, zegt Adriaan. “Daar zit juist onze kracht. We zetten er een projectteam op en gaan letterlijk tot het gaatje, waarbij we meedenken vanaf planvorming tot aan een succesvolle uitvoering. Dat is de meerwaarde van Van der Jagt Groep. Op piekmomenten waren we met ruim 70 vakmensen tegelijk op het werk actief. De schampkanten en de middenberm hebben we eerst een stuk verlaagd, alvorens we deze konden verzwaren met nieuwe ankers. Dit om voldoende dekking te garanderen na het overlagen.”
Behalve het boren van de gaten en verlijmen van de ankers heeft Van der Jagt Groep ook nog alle zestien voegen van de brug open gezaagd en verwijderd. “Vervolgens zijn de liggers iets ingekort, zodat de nieuwe voegen in gezond beton aangebracht konden worden. Die ruimte was er constructief”, legt Adriaan uit. Eind augustus heeft Van der Jagt Groep de laatste stekken verlijmd. “We kijken terug op een perfect verlopen project en op een fijne samenwerking met bouwcombinatie Savera. Dit soort projecten is ons op het lijf geschreven, waarbij we de hele scope van A tot Z uit handen nemen als partner van de bouwcombinatie. Zodat die er verder geen omkijken naar heeft en verzekerd is van een degelijk eindresultaat.” In het voortraject werd Adriaan dan ook uitgenodigd door Savera om tekst en uitleg te geven aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat over de werkzaamheden. “De foto van de minister met onze boormachine in zijn hand was een hit op de sociale media.”
Neem dan rechtstreeks contact op met Van der Jagt Groep.
Contact opnemen