Met jaarlijks 6 miljard dollar aan machineverkopen is Ritchie Bros. wereldwijd marktleider op het gebied van gebruikt materieel. Wat is het geheim achter dit succes? In juni is het bovendien exact 25 jaar geleden dat de veilinglocatie in Moerdijk officieel de deuren opende. Een mooie gelegenheid om Shane Eshuis te laten vertellen hoe Ritchie’s unieke formule bijdraagt aan het succes van vele klanten in de Benelux en ver daarbuiten.
Ritchie Bros. is in 1958 opgericht in Canada en maakte in 1987 de oversteek vanuit Noord-Amerika naar Europa. De eerste veiling vond plaats op de Maasvlakte bij Rotterdam en die locatie diende nog vele jaren als decor. “Het zorgde destijds meerdere malen per jaar voor een hoogtepunt op de materieelkalender. Vanuit heel Europa en ver daarbuiten kwamen kopers en verkopers van gebruikte machines of trucks op dit gebeuren af”, weet Shane Eshuis, die in 2009 in dienst trad bij Ritchie Bros. als Yard Operations Manager en inmiddels de functie van Vice President Operations International vervult.
In 1998 opende Ritchie Bros. de eerste Europese locatie in Moerdijk, wat toen nog een vrij leeg industrieterrein was. Inmiddels heeft de onderneming locaties in heel Europa en het Midden-Oosten, maar het veilingsterrein van Moerdijk blijft met een oppervlakte van 25 hectare de grootste vestiging van Ritchie Bros. binnen de EMEA-regio. De officiële opening was in juni 1999, na het gereedkomen van het kantoorgedeelte met ontvangstbalie, theater en opslagfaciliteiten. Jaarlijks verkoopt moederbedrijf RB Global (waartoe ook de online platformen Mascus en Marketplace-E behoren) wereldwijd ruim 650.000 machines, trucks en toebehoren. Vanuit Nederland worden zo’n 12.000 machines per jaar verkocht aan kopers uit meer dan 90 verschillende landen.
Jarenlang was Moerdijk – waar op 19 en 20 juni aanstaande de eerstvolgende veiling plaatsvindt – naast Dubai (VAE) en Brisbane (Australië) de enige locatie aan deze kant van de grote oceaan. “Er waren wel vertegenwoordigers in bepaalde landen, die met klanten naar Moerdijk kwamen om machines te kopen of te verkopen”, vertelt Shane. “Het theater was voor deze happening steevast volledig gevuld, met duizend stoeltjes en ook achterin en aan beide zijkanten stond het vol potentiële kopers. De rol die de jaarlijkse wereldwijde veiling van Ritchie Bros. in Orlando (Florida) in februari vervult als barometer voor de internationale grondverzetwereld, zo’n zelfde positie bekleedde Moerdijk decennialang op het Europese continent.”
De internationale rol die Moerdijk vervult kan niet los worden gezien van het feit dat de Nederlandse veilinglocatie in de directe nabijheid van enkele wereldhavens (Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen) ligt en tevens een douaneloketfunctie heeft, waardoor er in het verleden machines zijn geveild die je in Europa niet vaak zag. Shane: “Denk aan een CAT D11 bulldozer of een Trencor T17 frees van 110 ton. Dat soort materieel stond met regelmaat op onze veiling en trok steevast veel publiek. De hoofdmoot bestaat uit meer gangbare modellen van grondverzetmachines, verreikers, hoogwerkers of wegenbouwmaterieel, met regelmatig een ware blikvanger in de vorm van een bijzondere mijnbouwmachine of hijskraan.”
De centrale ligging nabij spoor-, weg- en waterverbindingen (goede infrastructuur) in combinatie met de douanefunctie en het alom geroemde Nederlandse handelsklimaat hebben in hoge mate bijgedragen aan de populariteit van de Moerdijk-yard als veilinglocatie. “Tussen 2004 en 2012 heeft Ritchie Bros. zijn aanwezigheid in Europa flink uitgebreid met eigen vestigingen in Engeland, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje. Dat zorgde uiteraard voor meer versnippering en een minder centrale rol voor Moerdijk. Desondanks heeft de Nederlandse vestiging altijd een prominente plek weten te behouden binnen de globale onderneming.”
Een andere ontwikkeling is de verschuiving naar online bieden. Daar waar in 1999 nog bijna 100% van de kopers fysiek aanwezig was op het veilingterrein, werd in 2019 al 60% van alle items verkocht via online biedingen. Door de Covid-pandemie is Ritchie Bros. in maart 2020 helemaal overgestapt op het zogeheten Timed Auction systeem. “Voor de business is het niet slecht geweest, al mist iedereen de persoonlijke contacten tijdens live veilingen”, weet Shane. “Corona heeft de wereld gigantisch veranderd en wij zijn mee veranderd. Van elke machine die we verkopen verschijnt online een uitgebreid inspectie-overzicht met foto’s, video’s en soms zelfs een 360º presentatie, waardoor het heel eenvoudig en transparant is geworden om online mee te bieden.”
Daarbij komt dat Ritchie Bros. zijn aanbod heeft uitgebreid met diverse online materieelplatformen (Mascus, IronPlanet en Marketplace-E) en door de overnames van platformen als SmartEquip, Rouse en IAA. “Ons streven is om continuïteit te waarborgen, ook naar de markt toe. Dankzij flexibele oplossingen, wereldwijde aanwezigheid en up-to-date marktinzichten kunnen we goed inspelen op veranderingen in de materieelwereld en zo van toegevoegde waarde zijn voor onze klanten. Niet alleen bij het kopen of verkopen van machines, maar ook met services zoals financiering, onderdelen, data en inzicht om de inzetbaarheid te verhogen en kosten te beheersen. Ritchie Bros. is tegenwoordig veel meer dan een traditioneel veilinghuis, al moet de markt dat soms nog wel ontdekken.”
Neem dan rechtstreeks contact op met Ritchie Bros..
Contact opnemen