In een sector als de civiele techniek, waar vaak sprake is van snel wisselende teams, is effectief samenwerken ontzettend belangrijk om projecten binnen de geplande tijdspanne te realiseren. Gebrekkige communicatie geeft onnodig ruis op de lijn. Bouwhuysch investeert daarom bewust in de soft skills van zijn medewerkers. Volgens het projectmanagement- en consultancybureau voor de civiele techniek vormt de combinatie van ervaring en soft skills de sleutel tot een succesvol project.
De medewerkers van Bouwhuysch leveren dagelijks een efficiënte bijdrage aan de meest uiteenlopende infraprojecten in ons land. “Momenteel zijn we bij vrijwel alle grote infrastructurele werken wel op de een of andere manier betrokken”, zegt Michiel Pieters, partner van Bouwhuysch. “Denk dan aan projecten als Rotterdam A16, de reconstructie van de Afsluitdijk en Aanpak Ring Zuid in Groningen. Onze mensen zijn hbo of universitair geschoold en kunnen ingezet worden vanaf de tenderfase, het ontwerptraject en de realisatie van een project tot aan het beheer en onderhoud. Dat doen we met 80 ingenieurs en adviseurs in vast dienstverband en een grote flexibele schil van 90 zzp’ers die we met name inzetten in functies als projectleider of -directeur en contract- of omgevingsmanager.”
“De mens staat centraal en vormt in onze ogen de fundering van ieder project”, zo verwoordt partner/adviseur Mark Peters de filosofie van Bouwhuysch. “We besteden dan ook veel aandacht aan training en opleiding. En dan niet zozeer op het technische vlak, want dat zit meestal wel goed, maar vooral op het sociale aspect, de soft skills. Een heel belangrijk onderdeel in de civiele techniek, maar een aspect dat eigenlijk altijd onderbelicht is. Ook in de basisopleiding. Vaak worden mensen geselecteerd op basis van hun cv en ervaring, maar wordt niet gekeken naar hoe een persoon zich profileert in een team. Gekwalificeerd personeel is al schaars en burn-out klachten liggen op de loer in een dynamische omgeving als de infrasector, dus het is zaak om zeker het menselijke aspect niet uit het oog te verliezen. Daar zetten wij op in met onze Insights Discovery-methodiek, waarbij we ons focussen op het optimaliseren en verbeteren van de soft skills van onze mensen.”
“Grootschalige infraprojecten worden vaak aangevlogen met samengestelde teams bestaande uit mensen van verschillende organisaties en bedrijven, waaronder de onze. Het is dan heel belangrijk dat mensen zich snel op hun plek voelen om op een efficiënte manier de samenwerking aan te gaan. Daar werken wij hard aan met onze Insights Discovery-methodiek waarbij we onze mensen op de eerste plaats inzicht geven in hun eigen persoonlijkheid”, legt Pieters uit. “Wat mag je van jezelf verwachten, in welke omgeving gedij je goed, et cetera. Inzicht hebben in elkaars voorkeuren en valkuilen leidt tot een betere communicatie en effectieve samenwerking, waarbij de kans op ruis en daarmee samenhangend ook de faalkosten worden gereduceerd. Het verhoogt bovendien het werkplezier en vermindert de kans op burn-outklachten.”
Behalve voor de eigen medewerkers wordt de Insights Discovery-methodiek van Bouwhuysch ook veel toegepast bij de aftrap van een nieuw project(team). “We begeleiden teams om versneld inzicht te krijgen om zo elkaar beter te leren kennen”, zegt Peters. “Onze eigen medewerkers daarentegen worden doorlopend gecoacht, want het sociale aspect (dat leidt tot een prettige samenwerking) is vaak nog bepalender dan alleen de technische skills.”