De Vlissingse Bootliedenwacht is een dienstverlenend bedrijf in de haven van Vlissingen. Zij zorgen onder andere voor het afmeren van schepen, verslepen van pontons en het bevoorraden van schepen. Momenteel wordt gebouwd aan een nieuw hoofdkantoor met loods, een nieuwe laad- en lossteiger en een aangepaste kadeconstructie. Van der Straaten Aannemingsmaatschappij heeft in dit project in een vroeg stadium haar deskundigheid op het gebied van funderingstechniek en betonconstructies laten gelden.
In opdracht van de Vlissingse Bootliedenwacht B.V. realiseert Van der Straaten Aannemingsmaatschappij de betonnen onderbouw van hun nieuwe kantoorpand en loods, bestaande uit prefab betonnen balken en kanaalplaten op fundering van prefab betonnen heipalen. “Daarnaast verzorgen we het herstel van de glooiing na het zetten van de palen, realiseren we de aansluiting tussen bestaande kade en nieuwe constructies, alsmede een laad- en lossteiger op stalen buispalen en een stalen bordes met loopbrug rond het gebouw, met toegang naar een drijvend steiger,” zegt projectleider Matthieu van Damme.
Het ontwerp van de onderbouw is in een bouwteamverband tot stand gekomen.
Onderdeel van het bouwteam zijn Poerstamper Bouw, Vlissingse Bootliedenwacht B.V. en Van der Straaten Aannemingsmaatschappij. Van Damme: “We zijn in het bouwteam circa twee jaar bezig geweest met het afwegen van varianten op basis van veiligheid, duurzaamheid, maakbaarheid, kosten en uitvoeringsduur. In dit tijdsbestek is vervolgens de meest geschikte variant uitgewerkt tot een uitvoeringsontwerp. Daarbij hebben we onze deskundigheid op het gebied van funderingstechniek en betonconstructies kunnen inbrengen om de risico’s te beperken (zowel constructief als uitvoeringstechnisch) en kostentechnisch een optimale aanbieding te kunnen doen. Binnen het bouwteam waren we verantwoordelijk voor het uitvoeren van geotechnische onderzoek op land en water, het uitwerken van diverse varianten, de engineering van de onderbouw van schets- tot uitvoeringsontwerp, het afstemmen van de werkzaamheden met North Sea Port en het voorbereiden van de uitvoeringsfase.”
Het pand is volledig naast de bestaande kadeconstructie gesitueerd, deels boven de bestaande glooiing en deels boven het water. Dit is volgens Van Damme met name voor het heiwerk een uitdaging. “Ook de getijdenwerking en de levensduur van de constructie in relatie tot de zware milieuklasse (de constructie staat volledig in/boven het zoute water) vragen extra aandacht. Momenteel heien we 83 betonnen palen met een lengte van 19,5 meter (vk 450mm) met onze Hitachi CX700 en een D46-heihamer vanaf een tijdelijk stalen platform, zodat we tij-onafhankelijk kunnen werken. Tussentijds worden de stalen schotten van het platform verlegd en worden de gaten in de glooiing hersteld. Zodra het heiwerk gereed is, werken we de palen op hoogte af en maken we de aansluiting met de bovenbouw. Op de afgewerkte palen komt een raster van prefab betonnen balken, dat we afsluiten met kanaalplaten en een in het werk gestorte betonnen druklaag. In deze druklaag zijn de voorzieningen voor de bovenbouw meegenomen. Zodra de bovenbouw is gerealiseerd, wordt de isolatie en afwerkvloer aangebracht en is het project voor ons gereed.”