Het wegennet van Nederland is, met zo’n 135.470 km aan openbare wegen, één van de dichtst vertakte wegennetten ter wereld. Het is van groot belang dat dit wegennetwerk veilig is en veilig blijft. En die veiligheid meet je niet achteraf, maar preventief, vinden ze bij GRiP Road Inspection.
Met het analyseren van het wegdek als specialisme, richt GRiP zich op het veiliger maken van het Nederlandse verkeer. “We bieden weg‑inspecties aan, maar eigenlijk zetten we veiligheid in de markt”, zegt Rogier van Diepen, medeoprichter en directeur van GRiP. De zestien jaar ervaring die Van Diepen in de wegenbouw eerder opdeed, komen hem hierbij goed van pas.
“In 2014 wisten we al dat Nederland over zou gaan op een Europees meetsysteem, dus daar zijn we ons direct in gaan verdiepen. Toen RWS in 2015 daadwerkelijk de overstap maakte naar dit uniforme meetsysteem, konden wij de nieuwe manier van meten en alle reeds vergaarde kennis over wegdekken direct toepassen en implementeren. Zo werd GRiP de eerste partij die volgens de nieuwe manier van meten kon en mocht werken.” Van Diepen vervolgt: “Deze nieuwe manier van meten is de SideWay Force (SWF) methode. Doordat je altijd het rechter rijspoor in de rechterrijstrook meet, ondervind je geen hinder van middengeleiders, kantopsluiting en bermen en meet je juist daar waar de slijtage is.” GRiP heeft een speciale SWF-vrachtwagen ontwikkeld die de stroefheid van bestaande asfalt- en betonwegen toetst. Dé primeur in 2015 omdat het de eerste goedgekeurde SWF-vrachtwagen in Nederland was!
Hoe het werkt? “Aan de rechterzijde van de SWF-vrachtwagen zit een vijfde, profielloos(loze) band, het zogenaamde meetwiel. Bij een meeting wordt er water voor deze band gespoten, waardoor een laagje water op het asfalt ontstaat waar dit vijfde wiel grip op probeert te vinden. Aan de hand van geavanceerde camera’s en sensoren toetsen de experts in de cabine de stroefheid van het wegdek. Gebreken aan asfalt en beton worden snel gesignaleerd en nauwkeurig vastgelegd. Na uitgebreide analyse volgt een duidelijk advies voor korte én lange termijn, wat vaak een kostenbesparing oplevert voor de wegbeheerder doordat noodreparaties voorkomen kunnen worden. Maar vooral het voorkomen van ongevallen als gevolg van een onveilig wegdek, is waar wij voor gaan!”
“Klanten zijn content met de vakbekwaamheid van het team, het toepassen van de moderne meetapparatuur en onze overzichtelijke rapportages.” Om alles nóg beter inzichtelijk te maken, heeft GRiP de uitwerking van de meetgegevens doorontwikkeld en worden de metingen geprojecteerd in Google Earth. De meetresultaten zijn snel en eenvoudig digitaal online te bekijken.” Van Diepen besluit: “Onze boodschap naar wegbeheerders is duidelijk: meten is weten. Zo houd je vooraf de regie over de kwaliteit van de weg.”