Daar waar niet-standaard bekisting nodig is, komt Doka Nederland om de hoek kijken. De specialist in bekisting, ondersteuning en steigersystemen levert bekistingen voor uiteenlopende infraprojecten; van gemalen en tunnels tot bouwkuipen en bruggen. Remco de Jong, commercieel technisch adviseur bij Doka, vertelt onder meer over het project A27 Houten – Hooipolder waar ze voor het eerst als ketenpartner aan verbonden is.
Zeg je bekistingstechniek, dan zeg je Doka. Het bedrijf is al meer dan 150 jaar specialist op het gebied van bekistingstechniek met toonaangevende bekistingen, bijbehorende veiligheidsoplossingen en digitale diensten. Ze is actief in 72 landen en verhuurt en verkoopt bekistingen voor onder meer de infrasector. Denk hierbij aan werkzaamheden aan bruggen, tunnels, keerwanden, gemalen en viaducten. Voor elk programma constructieve eisen kan een passende bekistingsoplossing worden geleverd. Remco: “Wij zijn met name sterk in infraprojecten waar niet-standaard bekisting voor nodig is. Bijvoorbeeld op hoogte bij bruggen, onderdeks bij viaducten en tunnels of waar een combinatie met een klimsteiger de beste oplossing is.”
Voorbeelden van recente projecten waar Doka bekisting voor levert of heeft geleverd zijn de Groene Boog A16, Zuidasdok in Amsterdam, Herepoort in Groningen en de werkzaamheden aan project A27 Houten – Hooipolder. Bij de werkzaamheden aan de A27 heeft bouwcombinatie De Groene Waarden Doka Nederland als strategisch ketenpartner verbonden aan het project voor het traject Houten-Everdingen. Doka is geselecteerd vanwege de wereldwijde expertise in vrije voorbouwbrugsystemen, de bouwmethode die is voorzien voor de nieuwe Hagesteinsebrug als onderdeel van de tweefasenscope. “Dit is een nieuwe contractvorm en tevens voor ons de eerste keer dat wij als in het voortraject meegenomen worden in het ontwerp, in dit geval het ontwerp van de Hagesteinsebrug. De komende tijd werken wij nauw samen met De Groene Waarden en opdrachtgever Rijkswaterstaat, om het ontwerp voor de vrijevoorbouwbekisting voor de Hagesteinsebrug verder uit te werken. Door ons al vroeg in het ontwerpproces te betrekken, kan het bekistingssysteem optimaal worden afgestemd en worden raakvlakken met andere onderdelen beheerst. Zo streven we naar een veilig en efficiënt bouwproces.”
Er is steeds meer vraag naar zwaardere ondersteuningsconstructies. Doka biedt hiervoor Unikit, haar universele engineering kit voor zware lasten in de infrastructuur en hoogbouw. Dit systeem is uitermate geschikt voor het ontwikkelen van bruggen, tunnels, krachtcentrales en hoogbouw. “De Unikit is een modulair systeem. Alle onderdelen kunnen met elkaar en met alle andere Doka-ondersteuningssystemen gecombineerd worden. Dat komt de veiligheid van de gehele bekisting ten goede. Waar ook steeds meer vraag naar is, is het steigermateriaal in combinatie met zwaardere ondersteuningsconstructies. Wij leveren verschillende oplossingen als veiligheidssteigers en wapeningssteigers. Voordeel is dat opdrachtgevers het complete pakket bij ons kunnen huren. Door onze jarenlange ervaring weten wij precies wat er op bouwplaatsen speelt en hoe je bouwprocessen nog efficiënter kunt maken. Welk detail kan worden geoptimaliseerd? Welke bekistingsdienst bespaart kosten?”
Wat Remco ook nog graag aanstipt, is het aspect veiligheid. “Onze visie is dat veiligheid op de bouwplaats vanzelfsprekend moet zijn. Met onze modulaire bekistingssystemen in combinatie met onze (val)veiligheidssystemen kunnen wij het hele pakket compleet veilig aanleveren. Dat komt het bouwproces alleen maar ten goede. Werknemers die goed beschermd zijn, werken immers veiliger, sneller en efficiënter.”