Bij Verboon Maasland is duurzaam werken niet iets van de laatste jaren. Al sinds 2013 wordt stevig ingezet op het verlagen van de CO2-uitstoot bij hun activiteiten. Het familiebedrijf behoort tot de koplopers op het gebied van emissievrij werken. Op InfraTech 2025 toont Verboon Maasland op stand 1.214 de vele ‘smaken’ van emissievrij werken.
Inmiddels staat de derde generatie aan het roer van het familiebedrijf dat in 1951 werd opgericht. “Ook de vierde generatie dient zich al aan”, zegt Arno Schnitker, tender- en acquisitiemanager bij Verboon Maasland. “Duurzaam werken zit in ons DNA en doen we vanuit een intrinsieke motivatie. We waren redelijk vroeg met het nadenken over hoe we onze CO2-footprint bij projecten konden verlagen. Zo pasten we in 2013 olivijn toe op een project, een mineraal dat CO2 bindt, en waarmee we de CO2-uitstoot met 50% konden reduceren. In 2016 bezetten we trede 3 op de CO2 Prestatieladder, sinds 2020 staan we op de hoogste trede 5.”
Bij alle projecten bekijkt Verboon Maasland de mogelijkheden om de werkzaamheden op een meer duurzame manier uit te voeren en bij voorkeur emissievrij. “Dat laatste kan helaas nog niet altijd”, erkent Arno. “Dan gaan we voor het beste alternatief. Een mooi voorbeeld daarvan vormde het baggeren binnen een veenweidegebied. Bij het baggeren komt methaangas vrij, en dat is 28 keer schadelijker dan CO2. Tijdens dit project hebben we het methaangas afgevangen, voordat het de baggerpomp inging, en met een leiding afgevoerd en afgefakkeld, waarbij het werd omgezet naar het minder schadelijke CO2.”
Sinds 2020 investeert Verboon Maasland ook fors in het verduurzamen van het machinepark. “Een groot deel van ons materieel is inmiddels elektrisch, met als recente aanwinst een elektrische 105-tons draadkraan. Omdat een stroomaansluiting vaak ontbreekt op projecten waar wij actief zijn, hebben we een convenant afgesloten met Nexus Energy om te beproeven of waterstof een goede energiebron voor ons kan zijn. Op basis van dat convenant zijn we nu in Amstelveen voor het hoogheemraadschap van Rijnland bezig met de herinrichting van de Kleine Poel. We maken hier uitsluitend gebruik van batterij-elektrisch materieel, variërend van kranen en een duwboot tot een baggerschuifboot en een grondpers. Die worden opgeladen met één grote waterstofvoorraad en een waterstofaggregaat.”
In januari 2025 start Verboon Maasland een pilot met Havenbedrijf Rotterdam. “Gedurende negen weken gaan we met onze elektrische draadkraan een haven baggeren, die we afwisselend met drie krachtbronnen voeden: op waterstof, op accu’s en conventioneel op diesel”, legt Arno uit. “De pilot is vooral bedoeld om data te verzamelen en in de praktijk te ervaren welke techniek het beste werkt, welke het minste overlast geeft en welke de beste footprint heeft voor dit soort baggerwerkzaamheden. Verder zitten we midden in een 8-jarig raamcontract met het Hoogheemraadschap van Delfland, waarbij we de werkzaamheden naarmate het contract vordert steeds verder emissievrij zullen uitvoeren en we onze eenheidsprijzen op die ratio mogen ophogen. Hiermee biedt de opdrachtgever ons de ruimte om te investeren in duurzamer materieel, waarmee een win-winsituatie ontstaat. Kortom, er zijn vele wegen die uiteindelijk naar een emissievrije toekomst leiden. En daar spelen wij graag op in.”