Vanuit de ambitie de wegenbouw fossielvrij te maken, werd op vrijdag 25 oktober in Lopik met de realisatie van een geheel uit fossielvrij asfalt bestaand proefvak een belangrijke stap gezet. Het proefvak is de resultante van drie jaar research door Latexfalt, de vanuit Koudekerk aan den Rijn opererende ontwikkelaar van producten op basis van bitumen en polymeren.
Het jarenlange onderzoek heeft in Lopik een mooi resultaat opgeleverd. “In het eerste jaar hebben we uitgebreid fundamenteel onderzoek gedaan om te bepalen hoe een fossielvrij bindmiddel theoretisch in elkaar moet worden gezet”, blikt manager R&D Hans Hendrikse terug. “Nadat dit bindmiddel gedurende jaar twee op laboratoriumschaal verder is ontwikkeld, lag de focus in het derde jaar vooral op het zo breed mogelijk testen van het asfalt dat uiteindelijk met het ontwikkelde bindmiddel is gemaakt. Tegelijk werd in deze laatste fase de samenwerking met mede-initiatiefnemers Dura Vermeer en KWS steeds intensiever. Die laatste heeft uiteindelijk het proefvak aangelegd.”
Bleek tijdens laboratoriumtesten dat het bindmiddel van Latexfalt minstens zo goed is als een traditioneel 70-100 bitumen, het proefvak zal onder meer moeten aantonen of dit in de praktijk daadwerkelijk zo is. Het proefproces begon dan ook al bij asfaltcentrale APH BV in Hoogblokland, alwaar het fossielvrije bindmiddel in asfalt werd verwerkt. “De productie is goed verlopen en bovendien is er geen geuroverlast waargenomen”, aldus Hans. “En dat is een goed bericht. Een biobindmiddel ruikt nu eenmaal anders dan reguliere bitumen.”
De verwerking van het asfalt op de proeflocatie is volgens Hans eveneens voorspoedig verlopen. Het feit dat hier ook traditioneel asfalt is aangebracht, biedt de specialisten van Latexfalt de mogelijkheid om eventuele verschillen in kaart te brengen. Die zijn er echter vooralsnog niet, zo blijkt uit de foto elders op deze pagina. “We blijven het proefvak monitoren en zullen de bevindingen gebruiken om het bindmiddel steeds beter te maken”, besluit Hans.