Scheuren, rafelingen, steenverlies, vorstschade, spoorvorming in asfalt. Tekenen dat het hoog tijd is voor onderhoud. Maar hoe kun je dit duurzaam én kostenefficiënt doen? Het antwoord zit ‘m in MicroAsfalt, ook wel Emulsie Asfalt Beton (EAB) genoemd. Rogier van Diepen, senior commercieel manager POSSEHL Spezialbau, legt uit wat MicroAsfalt zo aantrekkelijk maakt voor wegbeheerders en wegenbouwers.
“Je verlengt niet alleen de levensduur tot wel tien jaar, maar het is ook nog eens vele malen duurzamer dan een nieuwe asfaltlaag”, aldus Rogier. “Kijk je alleen al naar de samenstelling en het aanbrengen, dan is de CO2-uitstoot vele malen lager dan regulier asfalt. MicroAsfalt wordt namelijk koud bereid in tegenstelling tot regulier asfalt. Omdat het ter plaatse wordt bereid, produceren we nagenoeg geen restafval. Bovendien kiezen we er bewust voor om bij onze MicroAsfalt-machine HVO100 te gebruiken; deze brandstof stoot tot 90% minder CO2 uit tijdens gebruik.”
Over het aanbrengen gesproken, dit is een efficiënt proces. Eerst wordt de markering verwijderd en het bestaande wegdek goed gereinigd. Daarna gaat er een voorprofileerlaag over de oude asfaltlaag heen. Hiermee conserveer je in feite de bestaande asfaltlaag. Met een bandenwals wordt de eerste laag gewalst. Vervolgens komt de toplaag erop en ook deze wordt af gewalst. Dit is voldoende om het asfalt weer tot wel tien jaar mee te laten gaan. “Het is overigens niet alleen een mooie oplossing voor het renoveren van bestaande wegen, maar ook als tijdelijke oplossing voor beschadigde wegen die bijvoorbeeld over vier of vijf jaar geheel vervangen moeten worden. En wat het extra aantrekkelijk maakt, is dat de weg één uur na het aanbrengen van het MicroAsfalt al weer berijdbaar is. Een weg is dus niet voor enkele dagen of langer afgesloten, dat is heel prettig voor de verkeersdoorstroming.”
Bijkomende voordelen van MicroAsfalt zijn dat het geluidsarm is (Cwegdek -2,5) en het dankzij de stroefheid veilig is voor het verkeer. “Op veel wegen zie je nog wel eens dat scheuren en craquelé afzonderlijk gerepareerd wordt met als resultaat dat de weg een lappendeken van reparaties is. Dit is niet bevorderlijk voor de verkeersveiligheid, geluidshinder en het rijcomfort.”
De duurzaamheid, verkeersveiligheid en de snelle manier van aanbrengen maken samen dat MicroAsfalt kostentechnisch heel aantrekkelijk is. “Zeker gezien het feit dat de Rijksoverheid in 2026 overstapt op een nieuwe financieringssystematiek voor gemeenten en provincies. Gemeenten krijgen hierdoor te maken met een enorme financiële uitdaging. Kijkende naar het wegenonderhoud, dan kan de toepassing van MicroAsfalt helpen om binnen budget te blijven. Dat is ook voor aannemers met een raamovereenkomst voor het onderhoud van wegen interessant.”
POSSEHL Spezialbau zorgt al 40 jaar voor een veilige infrastructuur om te lopen, fietsen, rijden en vliegen. Van busbanen, fietsstroken, brugdekken en bedrijfsvloeren tot vliegvelden en opvallende toplagen voor de openbare ruimten. Benieuwd naar de mogelijkheden van MicroAsfalt, Thermoflex en andere oplossingen? Bezoek POSSEHL Spezialbau op InfraTech 2025 van 14-17 januari 2025, op stand 1.218.
Neem dan rechtstreeks contact op met Possehl Aannemingsmaatschappij B.V..
Contact opnemen