Easypath timmert al sinds 2005 aan de weg met hoogwaardige, prefab betonelementen voor fietspaden, voetpaden en landbouwwegen die duurzaam, flexibel en snel te installeren zijn. Dankzij de onderling gekoppelde prefab elementen met een gepatenteerde verbindingsmethode zijn losliggende tegels, boomwortelopdruk, verzakkingen en intensief onderhoud definitief verleden tijd. Groot voordeel van deze oplossing is bovendien dat je de afzonderlijke elementen ook weer eenvoudig kunt demonteren voor onderhoud aan bijvoorbeeld onderliggende kabels en leidingen.
Onze modulaire fietspaden zijn in 2005 ontwikkeld en we hebben al vele referenties door heel Nederland, België en sinds kort ook in Duitsland, begint Jim Brouwer van Easypath. Gemeentes en provincies slaan vooral ‘aan’ op het feit dat Easypath® geen onderhoud behoeft én een zeer lange levensduur kent. “Traditionele verhardingen in asfalt of tegels hebben veel last van wortelopdruk, en dat leidt tot vele en hoge onderhoudskosten. Easypath® daarentegen heeft daar gegarandeerd geen last van, omdat de ondergrond op een andere en goedkopere manier kan worden aangebracht én niet zwaar verdicht hoeft te worden in tegenstelling tot bij traditionele verhardingen. Zodoende krijgt de boomwortel voldoende ruimte om er doorheen te groeien en drukt de verharding dus niet omhoog. Dat principe is aangetoond door Bomenwacht Nederland.”
Een ander voordeel van Easypath® is volgens Jim de lange levensduur. “We maken gebruik van hoge kwaliteitsbeton. De betonelementen hebben een levensduur van 80 tot 100 jaar, dat wordt ondersteund door een gecertificeerde LCA categorie 1, vastgelegd in de Nationale Milieu Database.” Jim erkent dat een fietspad meestal nooit zo lang op dezelfde plaats blijft liggen. “De elementen zijn eenvoudig demonteerbaar en kunnen worden hergebruikt op andere locaties. Verder is het mogelijk om bijvoorbeeld een bestaand fietspad te verbreden zonder kapitaalverlies. Het is een kwestie van een element er aan de zijkant tegenaan koppelen. We produceren de elementen in werkende lengtes van 2 meter en in elke gewenste breedte van 1 tot 4,5 meter breed. Bochten worden met standaard maatwerkelementen ingevuld, maar bij een te renoveren fietspad kunnen we ook de bestaande bochtradius overnemen.”
Easypath® is verkrijgbaar in twee varianten: een versie van 14 centimeter dik die bestand is tegen alle onderhoudsvoertuigen tot 10 ton as-last (VK30) of een variant van 20 centimeter dikte met een maximale as-last van 15 ton, verkeersklasse 45 voor zwaar verkeer. “Ook landbouwwegen kunnen perfect met Easypath® worden uitgelegd. We denken op alle mogelijke manieren mee met de klant, zorgen voor de complete engineering en stellen de legplannen op”, verduidelijkt Jim. “Daarnaast is het mogelijk om de elementen af te werken met bijvoorbeeld een reflecterende toplaag, zodat je met veel minder verlichting een heel goed zichtbaar pad kunt maken.”