Vanuit de missie actief bij te dragen aan de verkeersveiligheid in Nederland en daarbuiten, biedt Van Wylick Wegdekreflectoren verschillende krachtige, duurzame oplossingen. Zoals de glasbolreflector, een vinding waarmee het in 1993 allemaal begon voor het vanuit Sint-Michielsgestel opererende bedrijf. Dit kostenbesparende, onderhoudsvrije en nagenoeg onverwoestbare product kan zeer breed worden ingezet. Bijvoorbeeld als een beter én veiliger alternatief voor de vele duizenden kwetsbare bermreflectorpalen die langs tal van wegen in ons land zijn geplaatst.
Van Wylick Wegdekreflectoren BV werd ruim 30 jaar geleden opgericht door Chris van Wylick, die de glasbolreflector op de markt bracht. Sinds 1 januari 2024 zwaait dochter Lisette er de scepter. Aan haar de taak om het assortiment van het familiebedrijf aan de man te brengen. “Naast de glasbolreflectoren gaat het daarbij om led-reflectoren op zonne-energie en markeringsnagels”, zegt ze. “Specialiteiten van het huis die we leveren inclusief montage. In het geval van de glasbolreflectoren wordt daarbij gebruik gemaakt van de Lux.” Deze montagewagen (in 2015 bekroond met de Cobouw Publieksprijs) zorgt niet alleen voor een snelle en efficiënte montage in het asfalt, dankzij de aanwezige veeg/zuiginstallatie wordt het werk ook nog eens superschoon uitgevoerd. Opgeteld bij de vele productvoordelen is het dan ook niet raar dat de glasbolreflectoren van Van Wylick steeds vaker door gemeenten en provincies worden ingezet bij het duurzaam en kostenefficiënt vergroten van de verkeersveiligheid.
Zo ook door de gemeente Texel, die onlangs van Van Wylick de eerste 550 duurzame glasbolreflectoren afnam voor de buitenwegen van het eiland. Henri Bijkerk, die sinds ongeveer 1 jaar als areaalbeheerder wegen voor de gemeente aan de wegbeheerknoppen draait, was de drijvende kracht achter dat besluit. De keuze voor deze oplossing kent zijn basis in de bevindingen die hij opdeed bij zijn vorige werkgever, de provincie Overijssel, alwaar Henri bijdroeg aan de toepassing van de reflecterende glasbollen op alle provinciale wegen. “Via grondig praktijkonderzoek, waarbij ook het gedrag en de mening van de weggebruiker werden meegenomen, konden we aantonen dat de plaatsing van tienduizenden bermreflectorpalen en honderden lichtmasten voortaan achterwege kon blijven door voor glasbolreflectoren te kiezen”, zegt hij. “Het resultaat daarvan is dat bijna alle N-wegen en een aantal autowegen in de provincie zijn voorzien van de Lux 3 en inmiddels ook van de Lux 7, de nieuwste Van Wylick-variant.”
De in Overijssel verkregen onderzoeksresultaten zijn ook van toepassing op de buitenwegen van Texel. Een plek waar de duisternis als kwaliteit wordt gekoesterd en waar men als gevolg daarvan zeer spaarzaam is met het gebruik van openbare verlichting. “Met het verdwijnen van de openbare verlichting in het buitengebied zo’n 10 jaar geleden, is een deel van de kruisingen gemarkeerd met actieve led-units in het wegdek om het verkeer op het eiland te geleiden”, vertelt Henri. “In bochten waar nu nog reflectorpaaltjes in de berm staan, zullen we deze aanvullen met glasbolreflectoren. Daarnaast zullen we ze, als het verkeersveilig kan, gaan gebruiken als complete vervanger van de honderden paaltjes die jaarlijks kapot gaan door het maaien, worden platgereden of sneuvelen door vandalisme.”
Onlangs zijn de eerste 550 glasbolreflectoren ter vervanging van een groot aantal reflectorpaaltjes op een drietal Texelse wegen geplaatst. De eerste bevindingen zijn positief. “In april 2025 gaan we de toepassing evalueren door weggebruikers hun mening te vragen”, zegt Henri. “Als dat allemaal goed uitpakt, zullen we waarschijnlijk alle locaties waar nu nog reflectorpaaltjes in bochten staan, gaan voorzien van de reflecterende glasbollen.” Met als primair doel natuurlijk om de verkeersveiligheid te vergroten. De glasbollen maken niet alleen het wegdek beter zichtbaar, uit onderzoek is ook gebleken dat te veel bermpaaltjes er juist voor zorgen dat weggebruikers niet voldoende snelheid terugnemen en vaker de snelheidsgrens overschrijden. Daarnaast neemt het aantal ontsierende obstakels in het landschap af en kan het kantmaaien van de wegen in het vervolg gemakkelijker worden gedaan. Tot slot zijn er de nodige financiële winstpunten. Zo gaat een glasbolreflector net zo lang mee als een asfaltdeklaag en hoeven ze in vergelijking met reflectorplaatjes niet of nauwelijks te worden vervangen. “De glasbollen van Van Wylick hebben zich ondertussen al op vele plaatsen in Nederland ruimschoots bewezen”, besluit Henri. “Dat zal naar verwachting ook op Texel gaan gebeuren.”
Neem dan rechtstreeks contact op met Van Wylick wegdekreflectoren BV.
Contact opnemen