Het traject A9 Badhoevedorp – Holendrecht is het laatste deel uit het SAA-programma (Schiphol-Amsterdam-Almere). Consortium VeenIX voert deze opdrachten samen met meerdere partijen uit. Zo kozen zij onder andere voor Kandt Aannemings- en Funderingsbedrijf.
“Bij een omvangrijk en complex project als dit, zijn meerdere partijen voor specialistische fasen en scopes nodig”, vertelt Willem de Meijer, bedrijfsleider bij Kandt. “VeenIX heeft zich goed laten voorlichten welke partijen bepaalde scopes goed konden uitvoeren en het is mooi dat wij ook een behoorlijk deel van de -alsmaar groeiende- scope mogen oppakken.”
“Eén van de uitdagingen bij dit project is dat een groot deel van de werkzaamheden uitgevoerd moet worden in een stedelijk gebied met beperkte ruimte”, zegt Willem. “Ook moet de belangrijke A9 tijdens de realisatie toegankelijk blijven voor verkeer, wat betekent dat een deel van de werkzaamheden tijdens de nachtelijke uren en in de weekenden gedaan moet worden. Om alles goed uit te voeren, op lastig bereikbare plekken en volgens bepaalde richtlijnen, is specialistische expertise nodig én het juiste materieel. Gelukkig beschikt Kandt over een uitgebreide vloot aan materieel én de juiste vakmensen waardoor we voor elk specifiek project een passende oplossing hebben.”
“We brengen diverse damwandconstructies aan, deels in hoogtebeperking, ten behoeve van het betonwerk voor de pijlers van de Schipholbrug (één van de kunstwerken die zich in dit traject bevindt). Vanwege de hoogtebeperking worden de damwanden in delen aangebracht en aan elkaar gelast. Met behulp van een silent piler drukken we deze damwanden trillingsvrij weg.”
Voor de verbreding van de Schipholbrug en de verbouwing van de twee basculekelders van dit kunstwerk, heeft Kandt een groot aantal tijdelijke en definitieve LeKa grout-injectiepalen aangebracht. “We hebben zo’n 300 tijdelijke palen (Ø508 mm en een wanddikte van 12,5 mm) geboord, waarop de tijdelijke werkplatformen gebouwd zijn. Deze worden naderhand door ons uiteraard ook weer uitgeboord”, zegt Willem en vervolgt: “Voor de verbreding van het kunstwerk zelf hebben we ten behoeve van de pijlers maar liefst 410 definitieve palen aangebracht (Ø508 en Ø610 mm). Daarbij hebben we voor de 610 mm gewerkt met een boorpunt van 860.” Redelijk uniek, volgens Willem, omdat de markt gewend is palen met een maximale diameter tot 559 mm in beperkte hoogte te kunnen boren, maar Kandt heeft voor 610 mm palen daar een geschikte machine voor heeft ontwikkeld.
Verder heeft Kandt twee tijdelijk geboorde combiwand-kuipen voor de basculekelders van de Schipholbrug aangebracht, met een combiwandbuis (Ø559 mm en een wanddikte van 30 mm), en een geboorde combiwand (Ø762 mm en een wanddikte van 25 mm). Daarnaast zijn de stempelramen van deze tijdelijke kuipen door Kandt aangebracht. Al deze werkzaamheden zijn grotendeels vanaf hiervoor berekende pontons op het water uitgevoerd met verschillend equipement. “De werkzaamheden worden uitgevoerd met de vanuit Rijkswaterstaat vereiste executieklasse 2 en 3 en traceability van materialen. Wij moeten als onderaannemer voldoen aan de ROK (Richtlijn Ontwerp Kunstwerken, opgesteld door Rijkswaterstaat). Ook zijn er richtlijnen veilig hijsen in publieke omgeving van toepassing bij dit project.”
De uitvoering van de Schipholbrug verloopt voorspoedig en er worden steeds meer werkzaamheden aan de scope van Kandt toegevoegd. Willem tot slot: “Dit is weer zo’n project waarin we echt kunnen laten zien waar Kandt toe in staat is. Met specialistisch equipment en goed opgeleide vakmensen, gespecialiseerd in moeilijk bereikbare omgevingen, kunnen we projecten met eisen aan trillingsvrij, geluidsarm of beperkte hoogte perfect oppakken en naar tevredenheid uitvoeren.”
Neem dan rechtstreeks contact op met Kandt Aannemings- en Funderingsbedrijf BV.
Contact opnemen