Nederland staat wereldwijd te boek als fietsland. Er wordt met bewondering over Nederland gepraat als het gaat om de aangelegde infrastructuur voor fietsers. Sinds kort mag er aan die lijst met infrastructurele hoogstandjes een nieuw fietspad worden toegevoegd: het circulaire fietspad aan de Krimweg en Spoekweg in Hoenderloo.
We spreken met Marc van der Weide, Technoloog – Adviseur bij Schagen Infra, over dit vooruitstrevende initiatief van de gemeente Apeldoorn. “De gemeente Apeldoorn wil graag duurzaam werken. Focuspunten voor het nieuwe fietspad waren dan ook ‘durability’ en ‘sustainability’”, opent Van der Weide het gesprek.
Er is gekozen voor het materiaal beton voor het fietspad. Schagen Infra zat als aannemer in het bouwteam met Bruil Beton & Mix en de gemeente Apeldoorn. Van der Weide: “We hebben meegedacht over het duurzame betonmengsel. Beton vult de wensen en eisen op het gebied van gebruik, circulariteit en duurzaamheid op een mooie manier in. Bruil heeft een betonontwerp gemaakt waarin Apeldoorns betongranulaat uit de wijk De Parken is verwerkt, gewonnen uit betonpuin. Het is toch een mooie gedachte en goed streven dat een deel van de grondstoffen lokaal gewonnen is?”
Ook op andere vlakken, zoals het gebruik van bindmiddelen, is er duurzamer gewerkt. Zo zijn er bewuste keuzes gemaakt in het soort, type en de samenstelling van het bindmiddel als vervanger van Portland Cement. Wel levert dat nieuwe uitdagingen op. “Minder Portland Cement betekent automatisch een langere uithardingstijd en kwetsbaarheid van het beton. We hebben langs het fietspad afzettingen gemaakt zodat het naburige wild niet op het fietspad kon komen, om ongewenste afdrukken te voorkomen. Tevens zijn er thermokoppels mee gestort, die het temperatuurverloop van de betonverharding meten. Aan de hand van de gewogen rijpheid is dan vast te stellen wanneer het beton voldoende sterkte bereikt heeft”, licht Van der Weide toe. “De uithardingstijd is met deze betonsamenstelling van gemiddeld 10 dagen opgelopen naar circa 3 weken. Na uitharding kon de berm netjes afgewerkt worden. Om de duurzaamheid van de betonverharding te optimaliseren, is er na een half jaar nog een speciale nabehandeling aangebracht. Met het toegepaste betonontwerp is 60% CO2-uitstoot bespaard.”
De doelstelling binnen Schagen Infra is om zoveel mogelijk circulair te werken en het bedrijf mag zich ook op dat vlak specialist noemen. “We opereren niet alleen circulair op productieniveau, maar ook op projectniveau. Vrijgekomen materialen uit de bouw worden bij ons te allen tijde beoordeeld op herinzetbaarheid”, zegt van der Weide tot besluit.