In vergelijking met andere sectoren gebeurt er al veel rond het integreren van duurzaamheid in infraprojecten. Daarbij ligt de nadruk op technologie, zoals type asfalt en emissieloos materieel. Belangrijk, maar niet voldoende om de transitie naar een duurzame wegverhardingssector te versnellen.
De afgelopen twee jaar hebben vertegenwoordigers van opdrachtgevers en opdrachtnemers hierover met elkaar gesproken. Daarbij zijn ze eerst op barrières ingegaan, want de oplossing is het probleem niet.
Er bleek opvallend veel consensus te zijn over de problemen die verduurzaming moeilijk maken. Zoals het ontbreken van het overzicht van welke duurzame technologieën ook impactvol zijn, dat je de benodigde investeringen niet binnen één project kunt terugverdienen en dat de opgestelde duurzaamheidsambities bij een project bij de uitvoering fluïde blijken te zijn. In dat verlengde hebben we bouwstenen vastgelegd in de Duurzame Impact Strategie Infra.
Om dit concreet te maken hebben we het afgelopen jaar bij enkele infraprojecten onderzocht welke maatregelen genomen kunnen worden om deze bouwstenen mee te nemen. Dat heeft geleid tot vijf concrete maatregelen per bouwsteen. Voorbeelden zijn:
Als initiatiefnemers krijgen we energie van deze maatregelen. Het zorgt ervoor dat opdrachtgevers en opdrachtnemers die lef hebben om voorop te lopen ook de wind in de zeilen krijgen.
Het Nationaal Platform Duurzame Wegverharding heeft afgesproken dat deze maatregelen als een agenda worden gehanteerd voor hun activiteiten. We kijken uit naar het vervolg!
De Pen – Prof. dr. ir. André Nijhof – Hoogleraar Duurzaam Ondernemen en Stewardship aan Nyenrode Business Universiteit.