De 1.600 meter lange Hubertustunnel in Den Haag, sinds 2008 in gebruik, is onderdeel van de Noordelijke Randweg en loopt van de Landscheidingsweg (N440) tot aan het Hubertusviaduct (S200). De bediening en besturing begint einde levensduur te raken. Reden voor de gemeente Den Haag om een renovatieopdracht uit te schrijven, inclusief een meerjarig onderhoudscontract. De winnende aanbieding kwam van Strukton en ICT Group, die al heel wat jaren gezamenlijk optrekken. ICT Group upgradet in dit project de bediening en besturing naar de Haagse Tunnelstandaard.
Strukton en ICT Group kennen elkaar vanuit een samenwerking bij de Koning Willem-Alexandertunnel in Maastricht. “Met name de laatste jaren zijn onze contacten geïntensiveerd. We verzorgen sinds 2018 ook gezamenlijk het onderhoud aan de Hubertustunnel”, zegt Coen van Ommen, projectmanager bij Strukton. “Bij dit soort projecten vullen we elkaar perfect aan. Ook is de cultuur bij onze bedrijven erg vergelijkbaar. Dat maakt het juist zo’n goede match. We zijn open en transparant naar elkaar toe.” Voor de upgrade van de Hubertustunnel werken beide bedrijven vanuit een samenwerkingskantoor in Zoetermeer.
De Hubertustunnel wordt slechts beperkt constructief aangepakt. In beide tunnelbuizen worden de wanden van de tunnel hersteld en voorzien van een vuilafstotende laag. Verder wordt er hittewerende bekleding aangebracht in de gesloten delen van de toeritten en wordt het asfalt in de tunnel vervangen. Het merendeel van de scope richt zich op het vervangen of aanpassen van de installaties en het vormgeven van een volledig nieuwe bediening en besturing. “Het is de derde tunnel van Den Haag die een besturingssysteem krijgt dat gerealiseerd is conform de Haagse Tunnelstandaard”, zegt Marco Plug, consultant bij ICT Group. Coen vult aan: “De gemeente Den Haag heeft in het verleden een gedegen visie ontwikkeld om de drie complexe objecten in het Haagse areaal, waaronder dus de Hubertustunnel, in de toekomst vanuit een nieuwe bediencentrale in Scheveningen te kunnen bedienen. Daar is de Haagse Tunnelstandaard (HTS) uit voortgekomen als voorloper op de ontwikkeling van de Landelijke Tunnelstandaard (LTS) die drie jaar later werd geïntroduceerd. De HTS heeft een aantal installaties die de LTS niet heeft, zoals luchtsnelheidsmeters en alarm/stap uit-borden, maar het grootste verschil zit hem in de eigen look and feel van de bedieningsinterface. Deze is anders dan die van de LTS en is, in tegenstelling tot de huidige bedieningsinterface van de Hubertustunnel, veel meer gericht op het proces van het bedienen van de tunnel richting het verkeer in plaats van richting de techniek.”
Om de renovatie te kunnen uitvoeren, wordt de tunnel vanaf eind juli 2025 negen maanden volledig afgesloten. “Eén van de voorwaarden om de tunnel te mogen afsluiten, is dat de software voor de gehele bediening en besturing voor die tijd volledig restpuntenvrij wordt opgeleverd”, zegt Marco. “We maken gebruik van allerlei slimme tooling om met digitale middelen het gedrag te kunnen simuleren. Een vergelijkbare exercitie hebben we eerder al eens uitgevoerd voor de Maasdeltatunnel en de Hollandtunnel op de A24 Blankenburgverbinding. De eerste ontwerpfase is inmiddels achter de rug, met de ‘proof of concept’ hebben we het werkingsprincipe aangetoond. Dit vormt de basis voor het framework van de bedieningsomgeving. In 2025 leveren we volgens planning de software op die we daarna gaan testen. Daarvoor bouwen we een integrale testomgeving, waarbij we de besturing koppelen aan de nieuwe installaties.”
Het doel is om medio 2025 een volledig integraal getest systeem te hebben, zonder testbevindingen, zegt Coen. “Zodat je aan de voorkant meer zekerheid hebt dat je een werkende tunnel gaat bouwen. Een stukje zekerheid dat Den Haag als opdrachtgever oplegt, maar heel nuttig is voor ons als aannemer om aan te voldoen. Het is immers een maatregel die de meeste integratierisico’s wegneemt.” Marco vult aan: “Doordat we onze collega’s van Managed Services binnen ICT Group, nu ook verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud, betrekken bij alle belangrijke beslissingen bewaken we bovendien de continuïteit tot en met de laatste dag van de toekomstige onderhoudsscope.” Coen tot besluit: “In het nieuwe contract is het onderhoud gebaseerd op total cost of ownership, een manier van onderhoud waarbij de verantwoording verder gaat dan in het huidige contract. Er is dus alles aangelegen om het in één keer goed te doen, want dan hebben we er vijftien jaar lang plezier van.”