Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Fris en monter achter het stuur met de MC MAX Excavator Auto
Het Topconsysteem stuurt de boom automatisch aan, waardoor de beweging in één keer op de juiste hoogte gebeurt.

Fris en monter achter het stuur met de MC MAX Excavator Auto

Enkele jaren geleden kocht Grondwerken Declercq de MC MAX Excavator Auto, ook wel Auto Excavator genoemd, van Topcon aan. Toen nog prille technologie, maar geen ongewone zet voor een firma die erom bekend staat om altijd het beste van zichzelf te willen geven met behulp van de nieuwste oplossingen. Inmiddels is de Auto Excavator, net zoals Declercq zelf, er alleen maar op vooruitgegaan. Stof voor een interessante case dus. In dit artikel ontdek je waarom de machinisten van Declercq vandaag zo opvallend fris en monter achter hun stuur – of joysticks – zitten. 

De Automatic Excavator X-53x, of kortweg de Auto Excavator, is een van de stokpaardjes van Topcon. Het verschil met een indicatieve GPS-kraan? De machinist hoeft niet voortdurend op zijn scherm te kijken of hij te diep of te hoog zit met zijn bak en ook de bakhoek hoeft hij niet zelf in de gaten te houden. 

De machinist gebruikt zijn scherm enkel nog om zich te situeren op de werf. Cut-/Fill-waarden aflezen, behoort tot het verleden. Wanneer de automaatfunctie actief is, hoeft de machinist enkel de stick te bewegen om de snelheid te bepalen. Het Topconsysteem stuurt de boom automatisch aan, waardoor de beweging in één keer op de juiste hoogte gebeurt.  Precies daar zit dan ook het rendement: er zijn minder passages nodig om het werk op de goede hoogte te krijgen. Ook de hoek van de bak ten opzichte van het model kan geautomatiseerd worden.

Stijgende productiviteit

Zelfs voor de meest ervaren bestuurders stijgt de productiviteit dankzij de Auto Excavator enorm, zo weten ze bij Declercq. Het systeem is een aangenaam hulpmiddel dat ook doorgewinterde machinisten enorm waarderen. “We nivelleren sneller én met veel minder fouten de meest uitdagende terreinen, want de kraan volgt gewoon zelf het ontwerp”, beaamt Davy Declercq. “Denk aan een talud die moet worden afgegraven, bekabeling of ondergrondse leidingen die moeten blijven zitten of graafwerken onder water. Normaal moet de machinist zijn blik dan voortdurend afwisselen tussen het scherm en wat er buiten gebeurt. Dat is, begrijpelijk, zelfs voor onze beste machinisten erg vermoeiend. Maar met de Auto Excavator zit het werk gewoon altijd goed en gaan onze mensen op het einde van de dag met een fris hoofd naar huis.” 

Voor kranen van alle merken

Behalve meer rendement biedt de Auto Excavator ook keuzevrijheid wat betreft het moment van investering. Het gaat namelijk om unieke aftermarkettechnologie, die Topcon probleemloos kan installeren op kranen van alle merken. Volgens accountmanager Ken Vanleke kiest Topcon niet toevallig voor die formule. “Ambitieuze klanten zoals Declercq breiden hun machinepark voortdurend uit en houden hun materieel daarnaast graag up-to-date met behulp van innovatieve technologie. Maar natuurlijk gaan ze, net zoals andere spelers in de sector, niet over een nacht ijs als het op grote investeringen aankomt. En dat hoeft ook niet, want de Auto Excavator laat onze klanten toe om eerst een kraan naar wens aan te kopen, er uitgebreid aan te wennen en pas in een latere fase voor de upgrade naar een automaatkraan te kiezen ongeacht het merk”, aldus Ken Vanleke.

Eerst testen, dan uitrollen

Net zoals Declercq gaat Topcon allesbehalve ondoordacht te werkt wat betreft verandering, gaat Ken Vanleke verder. “Momenteel bekijken onze experten hoe we de Auto Excavator in een latere fase ook kunnen inzetten met hoogte- en zwenkhoekbegrenzing, bijvoorbeeld om bij werken naast spoorwegen te vermijden dat de kraan tegen de bekabeling botst. Maar dat zijn we nog uitgebreid aan het testen.”

Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog de ‘gewone’ updates, die Topcon nooit klakkeloos uitvoert. “We maken er een punt van om een update nooit zomaar uit te rollen zonder hem eerst uit te testen op een machine van een van onze grotere klanten. En dan sturen we bij waar nodig. We stellen het enorm op prijs dat Declercq een van de klanten is die ons dat vertrouwen schenkt”, besluit Ken Vanleke. 

“We nivelleren sneller én met veel minder fouten de meest uitdagende terreinen”, aldus Davy Declercq.

Leverancier om op te bouwen

Daarnaast zijn de opleidingen en support die Topcon voorziet, voor Declercq doorslaggevend gebleken. Davy Declercq: “Omdat Topcon onze machinisten persoonlijk met de Auto Excavator heeft leren werken, hadden ze de technologie al in enkele dagen onder de knie en komen problemen zelden voor. Hebben we toch support nodig, dan neemt Topcon het scherm over of komt er de dag zelf nog een technieker ter plaatse. Dat is absoluut geen overbodige luxe in onze sector, waar elke minuut telt. Je moet op je leveranciers kunnen bouwen.”    

Moet je nog starten met 3D GPS-machinebesturing? Download de praktische whitepaper!

Heeft u vragen over artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met Topcon Positioning Netherlands.

Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Adres De Kronkels 14
3752 LM Bunschoten
Nederland
Telefoonnummer +31 (0)33 2992939 E-mailadres [email protected] Website topconpositioning.nl

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?