Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Zwolse pompspecialist draagt bij aan bouw Fehmarnbelt-tunnel
Tunnelportaal in Denemarken. (Illustratie: Femern A/S)

Zwolse pompspecialist draagt bij aan bouw Fehmarnbelt-tunnel

Femern Link Contractors (FLC) bouwt momenteel de Fehmarnbelt-verbinding, ’s werelds langste afgezonken tunnel die vanaf 2029 Denemarken en Duitsland met elkaar moet verbinden. De 18 kilometer lange constructie is een belangrijk onderdeel van het toekomstige Europese transportnetwerk en zal een aanzienlijke bijdrage leveren aan de groene transitie van de transportsector. Tegelijk zorgt de tunnel na realisatie voor een stevige verkorting van de reistijd tussen de twee landen. Vanderkamp – The Dutch Water Engineers uit Zwolle verzorgt in opdracht van FLC onder meer het mechanisch deel van het ballast- en lekwatersysteem.

Foto 1 Vanderkamp
Wouter Potappel, branchemanager namens Vanderkamp. (Beeld: Michiel Wiegandt)

Het in 2020 gestarte zeer omvangrijke werk betreft de realisatie van het grootste infrastructuurproject van Denemarken. Wanneer de werkzaamheden zijn afgerond, zal de Fehmarnbelt-tunnel Rødbyhavn in Denemarken verbinden met het eiland Fehmarn in Duitsland. De verbinding krijgt een tweebaans snelweg in beide richtingen en twee geëlektrificeerde spoorlijnen, waardoor snel reizen tussen Denemarken en Duitsland mogelijk is. Een voordeel waarvan zowel forenzen, bedrijven als de toeristische sector optimaal zullen profiteren. Auto’s kunnen de afgezonken tunnel in 10 minuten oversteken, treinen doen er slechts 7 minuten over. 

Foto 5 Vanderkamp
Impressie van de werkhaven in Rødbyhavn. (Illustratie: Femern A/S)

Bouw en onshore-activiteiten

Naast de bouw van de afgezonken tunnel zélf omvat het project ook onshore-activiteiten aan zowel de Deense als de Duitse kant. FLC is verantwoordelijk voor het ontwerp en de bouw van de afgezonken tunnel, portalen en hellingbanen aan beide uiteinden van de tunnel in Rødbyhavn en Puttgarden. Daarnaast bouwt het in een 500.000 m2 grote werkhaven en een speciale tunnelfabriek faciliteiten voor de levering en het prefabriceren van de benodigde tunnelelementen, waarvoor onder andere 360.000 ton wapening, 3,2 miljoen m3 beton en 2 miljoen m3 zand is benodigd. FLC verzorgt tevens de accommodatiefaciliteiten, ook wel bekend als het ‘Tunneldorp’ in Rødbyhavn, dat huisvesting biedt aan de FLC-medewerkers.

Foto 2 Vanderkamp
Femern Bælt tunneldoorsnede. (Illustratie: Femern A/S)

Teamwork

Vanderkamp tekent met onder meer de levering van het mechanisch deel van het ballast- en lekwatersysteem voor een flinke bijdrage aan het project. Daarbij komt de ruime expertise van de specialist in tijdelijke pompoplossingen op het gebied van oppervlaktewater, drinkwater, afvalwater, industriewater en firefighting goed van pas. Dat zegt Wouter Potappel, namens Vanderkamp als branchemanager nauw betrokken bij het project. “Nadat we in november 2022 de aanvraag tot levering van beide systemen hadden ontvangen, kwamen we tot de conclusie dat we met FLC een engineersovereenkomst moesten aangaan om tot een goed en functioneel design te komen. Vanaf mei 2023 tot oktober 2023 zijn we daarmee samen met FLC, de contractpartners van FLC en onze onderaannemers als één hecht team aan de slag gegaan. Uiteindelijk hebben we de uitvraag ontvangen voor de levering van het mechanisch deel van beide systemen.”

Foto 4 Vanderkamp
Rødbyhavn, maart 2024: tunnelelementenfabriek, werkhaven. (Illustratie: Femern A/S)

Maatwerk

Terwijl het ballastsysteem ervoor dient om tijdens het afzinken van een aantal van de in totaal 79 tunnelelementen water in- en uit te laten, zorgt het lekwatersysteem ervoor dat bij eventuele lekkages water uit diezelfde elementen kan worden gepompt. “Het zijn twee aparte systemen, die per tunnelelement worden ingezet”, legt Wouter uit. “Wanneer het ene element is afgezonken, worden de systemen opnieuw gebruikt voor het volgende.” Vanderkamp heeft de taak om beide systemen te voorzien van de juiste apparatuur die nauw aansluit bij de gevraagde functionaliteit én capaciteit. Per tunnelelement zal gebruik worden gemaakt van vier ballastpompen (2x lage druk, 2x hoge druk), tien lekwaterpompen, 500 meter HDPE-leidingwerk (diameter 110 mm tot 315 mm), circa honderd afsluiters en ongeveer vijftig meetsensoren (flowmeters DN100/DN300, niveausensoren en druksensoren). Componenten die te zijner tijd stuk voor stuk vanuit Zwolle naar Denemarken worden getransporteerd. Daarbij blijft het echter niet, zo blijkt. “We zijn ook gevraagd om tijdens de installatie van de systemen te assisteren. Verder dragen we bij aan de engineering van een tiental speciale tunnelelementen die gaan dienen als technische ruimten”, aldus Wouter, die namens Vanderkamp zijn trots laat blijken over de participatie aan het prestigieuze project. “Het is één van de grootste opdrachten die we in ons 30-jarig bestaan hebben mogen ontvangen. Maar we hebben alle expertise en technieken aan boord om ook déze klus samen met onze opdrachtgever en projectpartners tot een goed einde te brengen.”     

Heeft u vragen over dit artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met Vanderkamp Pompen.

Vanderkamp 1 Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Vanderkamp 1 Telefoonnummer 038 4222009 E-mailadres [email protected] Website vdkamp.eu

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten