Met de enorme groei die Saes International BV heeft doorgemaakt, is het niet meer dan logisch dat er gewerkt moet worden aan het vasthouden van de stijgende lijn. Groter groeien en daarbij de kwaliteit voor de klant waarborgen betekent dat er gekeken moet worden naar nieuwe structuren, nieuwe manieren van efficiënt werken en het beheersbaar houden van alle disciplines die Saes rijk is. Om dat professioneel aan te pakken is er een nieuw Management Team aangesteld. We spreken met Erwin Broens, directielid, Remco van der Winkel, general manager en Jeroen Hornman, sales manager, over hun visie en plannen voor de toekomst.
Remco werkt het langst van de drie bij Saes. “Sinds 2006, om precies te zijn. Ik heb bedrijfskunde gestudeerd in Rotterdam en kwam via een vriend bij Saes terecht, uiteraard ben ik er niet meer weggegaan”, vertelt Remco. Voor Jeroen geldt het omgekeerde: hij is er het laatste bijgekomen, per 2 november. Echter: met een rijke ervaring. “Zelf heb ik ruim 20 jaar ervaring in de verkoop van grondverzetmachines”, legt Jeroen uit. “Daarom voel ik me hier ook echt thuis. Werken in de GWW zit in mijn DNA.” Erwin is sinds september 2019 in beeld bij Saes en startte met het nog verder uitbreiden van de serviceafdeling. Ook hij is een oudgediende in grondverzet: “Sinds 1999 ben ik al actief in de grondverzetmachines, op het gebied van verkopen, repareren en service verlenen. Sinds 2019 ben ik lid van de directie van Saes, met de bedoeling om wanneer de tijd rijp is de zaak over te nemen van Henk, in de rol van DGA. Laat ik over één ding duidelijk zijn: wij zijn dan wel het MT, maar het Saes Team bestaat uit 10 man. Samen klaren we de klus.”
Het nieuwe Management Team is hard bezig om de verkoop opnieuw op te tuigen. Samen met Henk bepalen Erwin, Remco en Jeroen het nieuwe beleid. “We werken hier zeer breed”, vertelt Remco. “We doen aan productie, verhuur, handel, runnen een eigen werkplaats en importeren en exporteren. Dat doen we met het voltallige Saes Team, bestaand uit 10 man. Voor mij persoonlijk is dat een ideale bedrijfssituatie. Ik wist na mijn studie dat ik niet voor een multinational wilde werken, maar in het MKB. Met korte communicatielijnen en een eigen verantwoordelijkheid. Hier maak je deel uit van het geheel.”
Daarom zul je meer uit je bestaande klanten moeten halen, dat gaat alleen met de juiste aandacht en service. In feite begint dat al met hoe je de telefoon aanneemt. Het product mag nu misschien op de eerste plaats komen, maar aftersales wordt nog belangrijker. Alleen zo kun je ook die tweede en die derde hamer verkopen.” Remco constateert dat er vooral marktverzadiging optreedt bij de hele grote uitrustingsstukken. “Er zit echter nog volop groei in de markt voor de middelgrote en kleine uitrustingsstukken. Met de mooie merken die we hebben gaan we daar werk van maken, dat zorgt voor meer diversiteit en verbreding van onze scope.” Ook in verhuur wil het MT van Saes verder groeien, volgens Erwin. Jeroen beaamt dat en zegt: “De klant wil per saldo meer toe naar gebruik in plaats van bezit. In de grote aanbouwdelen is er meer vraag naar huur, daar voorzien we in.”
Gevraagd naar de veranderingen die we mogen verwachten, antwoordt Erwin: “We gaan toe naar meer uitstraling, meer merkbeleving. We hebben hele grote merken aan ons gebonden, daar moeten we iets mee doen. Daarnaast gaan we zorgen voor schaalvergroting door het aanbieden van een breder dienstenpakket. Iedere klant moet voor zijn totaalpakket bij Saes terecht kunnen in de toekomst. Daarnaast willen we de drempel verlagen voor klanten die verlegen zitten om middelgrote en kleine uitrustingstukken. Het feit dat we zo sterk aanwezig zijn in de markt met onze hele grote aanbouwdelen, wil namelijk niet zeggen dat we de rest vergeten zijn. Iedere klant, van welk formaat ook, is hier welkom, voor uitrustingsstukken van ieder formaat.”
Er komt tevens een stevige focus op digitalisering, vernemen we. “Dat brengt de groei logischerwijs met zich mee. Verder digitaliseren doen we niet alleen voor onszelf, maar ook voor de klant en voor een nog vloeiender samenwerking met de klant”, schetst Erwin. Daar voegt Jeroen aan toe: “Digitalisering helpt ons ook om gestructureerd te blijven werken, broodnodig zodra we onze horizon gaan verbreden. Door deze verbreding in het middensegment in te zetten, creëren we stabiliteit binnen het bedrijf. We zullen trouw moeten blijven aan onze kernwaarden, handelen vanuit de basis, met een breder productenpallet en een bredere schare klanten.”
De veranderingen zijn al in gang gezet, om het proces de nodige tijd te kunnen geven. Digitalisering, optimalisering van logistiek en een kritisch oog op de voorraad zijn daar de eerste tekenen van. Hoe zit het eigenlijk met de ruimte op het terrein, in relatie tot de groei? Remco antwoordt: “We krijgen er nog een loods bij, zodat we alle voorraad binnen kunnen stallen. Rust en ruimte zullen hier de boventoon gaan voeren. De werkplaats is groot genoeg, die is namelijk onlangs al verdubbeld qua oppervlak, ten opzichte van vorig jaar. We zijn toen van één naar drie werkstations gegaan. We kunnen in de huidige vorm nog wel voorruit, met de geplande aanpassingen.”
De richting voor de toekomst is in grote lijnen bepaald en het enthousiasme dat heerst werkt aanstekelijk. “Het komt vooral aan op het volgen van de uitgestippelde route en links en rechts finetunen”, oppert Jeroen. Remco vervolgt: “Elke dag zijn we bezig met een stuk continuïteit waarborgen en de toekomst vorm te geven. Iedereen telt mee in dat proces, want samen zetten we de schouders eronder.” Daar voegt Erwin tot besluit aan toe: “Wie wat doet, dat is niet belangrijk. Wat er gebeurt, dat doet ertoe.”
Neem dan rechtstreeks contact op met Saes International BV.
Contact opnemen