Op initiatief van de provincie Noord-Brabant wordt op de N395 een proef gedaan met een drietal typen zonnefietspaden. Eén daarvan is SolaRoad, een concept dat zich reeds op grote schaal heeft bewezen en onder meer bij de Utrechtse plaats Maartensdijk stroom produceert voor pakweg 45 huishoudens.
SolaRoad is dus bepaald geen nieuw concept. “Het eerste proefvak stamt al uit 2014 en in de jaren daarvoor is het concept uitvoerig onderworpen aan laboratoriumtesten”, zegt directeur Arian de Bondt. “Het is dus een bewezen techniek. Het proefstuk dat we op initiatief van de provincie op de N395 hebben aangelegd is alweer de vijfde generatie van ons product. We hebben serieuze stappen gemaakt en menig kinderziekte opgelost. Het is intussen een volwaardig product voor fietspaden.”
Op initiatief van de provincie zijn drie soorten panelen van drie verschillende leveranciers aangebracht in het fietspad. Op deze manier kan getest worden wat de levensduur is van de panelen, maar ook bekeken worden hoe onderhoudsvriendelijk ze zijn en wat de invloed van gebruik en verschillende weersomstandigheden zijn op de panelen. “We werken natuurlijk graag aan deze pilot mee”, zegt De Bondt. “De drie proefstukken liggen in elkaars verlengde en ondervinden dezelfde thermische belasting. Net voor Kerst 2021 hebben we het proefvak opgeleverd, bestaande uit twee platen die de opgewekte energie terug leveren aan het net. De SolaRoad-elementen zijn opgebouwd uit een betonplaat met daarop een pv-paneel en een toplaag van transparante glasparels in combinatie met een epoxy voor de vereiste stroefheid. Eén element is 3,52 meter breed (de standaard maat voor een fietspad) en meet 2,80 meter in rijrichting. Onze oplossing heeft zich zoals gezegd al ruimschoots bewezen in binnen- en buitenland, en is bestand tegen alle invloeden van buitenaf, zoals water, hagel, vorst en dooizouten.”
De SolaRoad-elementen laten zich volgens De Bondt heel eenvoudig verwerken, vergelijkbaar met een industrieplaat. “Ook het elektrisch verbinden van de elementen onderling is een fluitje van een cent en kan gewoon door een stratenmaker of gemeentelijke (onderhouds)aannemer worden uitgevoerd. De verbinding maken met het net vraagt uiteraard wel om een elektrisch installateur. De kabel bevindt zich overigens in het element, zodat bijvoorbeeld een grasmaaier in de berm de kabel niet kapot kan slaan.” De Bondt rekent tegenwoordig met een geschatte opbrengst van zo’n 130 kWh per m2 per jaar. Hij ziet een zonnefietspad als één van de vele mogelijkheden voor het opwekken van energie, samen met panelen op daken, op gevels en andere dragers. “We hebben het uiteindelijk allemaal nodig in de energietransitie.”
De ambities van SolaRoad zijn niet gering. “De infrasector is niet gewend aan industriële, seriematige productie. Daardoor zijn producten onnodig duur. Ons doel is om de elementen op termijn écht fabrieksmatig te produceren, waarmee we de prijs aanzienlijk kunnen reduceren. Onze oplossing neemt bovendien geen natuur in, zoals zonneparken dat wel doen. Het fietspad ligt er immers al. Een win-win.”