Met de levering van een zeer bijzondere Mecalac 15MC aan CivielTech toont Ahlmann Nederland zich eens temeer een specialist in maatwerk. De machine wordt door de klant ingezet met een trilblok, om damwanden te plaatsen op moeilijk bereikbare plekken.
Na de officiële overdracht in november mag de veelzijdige werktuigdrager zich direct bewijzen op het nieuwbouwproject Vechtvoorde in Breukelen, waar een mix van villa’s, pakhuizen, lofts en penthouses verrijst. Om het geheel nog meer allure te geven, wordt er via een aftakking van rivier De Vecht een gracht met aanlegsteigers gecreëerd. Voor de realisatie van deze waterarm is CivielTech gevraagd om circa 140 meter beschoeiing aan te leggen met behulp van 5,5 meter lange stalen damwanden. Een kolfje naar de hand van de Mecalac 15MC, die hiervoor is uitgerust met een ICE trilblok met 395 kN slagkracht.
Machinist en mede-eigenaar Dirk-Willem Hop is groot fan van het Franse merk, dat wordt verdeeld door Ahlmann Nederland. Na eerder al een Mecalac 10MCR in gebruik te hebben genomen, valt dit keer de keuze op de iets grotere 15MC. “We zochten een zeer compacte machine om tot 8 meter lange stalen damwanden te plaatsen”, licht Dirk-Willem de keuze toe. “Dan denk je al gauw aan een special, terwijl deze Mecalac af-fabriek beschikt over alle benodigde specificaties. Dit is niet alleen veruit de meest compacte funderingsmachine in zijn klasse van Nederland, maar zelfs in heel Europa. Echt uniek dus.”
Volgens Dirk-Willem zorgt de Mecalac voor verbaasde gezichten op bouwwerven. “Dit trilblok hangt vaak aan een 30-tons kraan, dus als wij aankomen met een machine die slechts de helft weegt, dan is de eerste reactie: dit kan niet! Maar als we eenmaal aan de gang zijn, blijkt het perfect te werken.” De Franse constructeur onderscheidt zich dan ook met een duidelijke visie op het gebied van innovatie, compactheid en multifunctionaliteit. De eigenzinnigheid van deze fabrikant komt tot uitdrukking in machines die vaak net even ‘anders’ zijn, maar die tegelijkertijd zeer doordacht en kwalitatief hoogwaardig in elkaar steken.
Zo heeft Mecalac de materieelbranche de laatste jaren verrast door de MCR-serie uit te rusten met het onderstel van een schranklader, terwijl bij de MWR-bandenrange de bovenwagen is verlaagd en de brandstoftank verhuisde naar de onderwagen voor een lager zwaartepunt, dus optimale stabiliteit. Ook de Mecalac-graafarm is uitgegroeid tot een begrip. CivielTech verkiest de bijzondere giekconstructie met offsetfunctie boven de gewone tweedelige graafarm. “Dit is ideaal voor ons, want anders moet de giek speciaal aangepast worden om deze recht omhoog te kunnen zetten. De Mecalac-arm biedt veel toegevoegde waarde.”
Een ander pluspunt is dat de rijke standaarduitrusting van de 15MC (o.a. airco en schuifdeur) is uit te breiden met tal van interessante fabrieksopties. Zo is de 15-tonner van CivielTech voorzien van 500 mm brede Bridgestone Geogrip rubbertracks in plaats van stalen rupsen. Dit verhoogt de inzetbaarheid en productiviteit, aangezien hierdoor niet telkens rijplaten gelegd hoeven te worden. Verder is gekozen voor een S60 snelwissel en heeft men de machine laten uitrusten met een 450 kg zwaarder contragewicht. In combinatie met de geringe hoogte (2,9 meter) en breedte (2,5 meter) garandeert dit een uitstekende stabiliteit.
Voor de aansturing van de uitrusting heeft Ahlmann Nederland een trilblokfunctie gemonteerd. Dankzij dit voorkeursventiel wordt de hoogfrequente ICE 428B continu voorzien van 160 l/min aan oliestroom en ondervindt de machinist geen hinder als gelijktijdig de joystick wordt bediend bij het heffen van de giek. Ondanks geringe afmetingen is de 15MC een sterke, productieve én duurzame machine. De Deutz viercilinder dieselmotor is met 100 kW/139 pk vermogen de krachtigste in zijn klasse en voldoet aan de strengste emissie-eisen (Stage V). Het hydraulisch systeem levert een debiet van maximaal 270 l/min en tot 350 bar werkdruk.
Met deze nieuwe aanwinst weet CivielTech zich opnieuw te onderscheiden in een nichemarkt.
Dirk-Willem werkte voorheen bij een groot heibedrijf in het Eemland en ervaarde dat de focus ligt op grote werken, waardoor kleinere en complexere klussen vaak blijven liggen. Toen hij in 2016 voor zichzelf begon, besloot hij zich dan ook te specialiseren in grond- of waterkerende constructies op de meest lastige plekken, zoals in parkeerkelders of in hartje Amsterdam. “De 15MC kan net weer wat meer aan dan de Mecalac 10MCR, die is uitgerust met een ICE 328B trilblok met 28 ton slagkracht. We kunnen hiermee dus 12 ton méér slaan.”
CivielTech zet de 15MC op negen van de tien projecten in als ultracompacte funderingskraan met een hijsjib van 1,8 meter en trilblok. Voor werkzaamheden daaromheen wordt de machine uitgerust met een ACDE sorteergrijper of met een brede bak. Mecalacs unieke armsysteem zorgt hierbij niet alleen voor een groot werkbereik van 9 meter, maar garandeert tevens veel hefkracht. Zo hijst de 15MC met dozerblad aan de grond op 3 meter vlucht maar liefst 8 ton over 360°. Standaard is voorzien in een systeem voor lastmomentbewaking. “Dit is niet alleen de meest efficiënte oplossing, maar ook veilig en duurzaam”, meldt Dirk-Willem tot besluit.