Het zijn meestal logge en zware apparaten. Als marktleider in apparatuur voor onderzoek aan bodem en water presenteert Royal Eijkelkamp nu een alternatief: de Parvus CPT. Een compact sondeertoestel voor toepassing aan een graafmachine, op een pick-up, in een busje of zelfs achterop een quad.
“Sondeervoertuigen zijn vaak zware apparaten omdat er veel kracht nodig is om de conus de grond in te drukken”, legt Rutger van Goethem van Royal Eijkelkamp uit. “De sondeerconus meet de status van de bodem aan de hand van een groot aantal geotechnische parameters. We hebben binnen ons bedrijf een groot assortiment aan dergelijke onderzoeksapparatuur voor geotechnisch onderzoek en zijn voortdurend bezig met het verbeteren en ontwikkelen van nieuwe apparatuur die we wereldwijd vermarkten. Verschillende gebruikers van onze apparatuur hadden behoefte aan een compacter sondeertoestel. Reden voor ons om in samenwerking met Geonius, gebruiker van het eerste uur, de Parvus CPT te gaan ontwikkelen.”
Parvus staat voor klein. Het toestel weegt slechts 50 kilogram en heeft een drukkracht van 35 KN. “Het gewicht van het voertuig waarin het toestel wordt geplaatst, wordt als tegengewicht gebruikt”, zegt van Goethem. “Voor een gemiddeld busje is het laadgewicht bijvoorbeeld 3,5 ton. Met het busje kun je vervolgens heel comfortabel naar je bestemming rijden om hier het voertuig te positioneren en de sondering uit te voeren. Dat kan dus ook prima langs een kademuur of op een dijk. Een pick-up biedt voor moeilijk begaanbare locaties mogelijk een beter alternatief. Het is ons om het even waarin of op de Parvus CPT gemonteerd wordt, zo lang het frame van het toestel maar vergrendeld kan worden aan het voertuig of de bodem. Ook bevestiging aan de arm van een graafmachine of achterop een quad of tractor behoort tot de mogelijkheden, waarbij de hydrauliek van de machine wordt gebruikt of de eventueel aanwezige 230 Volt-netspanning. Je kunt zo langere afstanden overbruggen en toch heel snel de juiste informatie verzamelen.”
De Parvus CPT heeft logischerwijs een kleinere sondeertoren en een lager drukgewicht dan een sondeertoestel in een grote vrachtwagen. Van Goethem: “We maken gebruik van een kleinere conusdiameter die minder drukkracht nodig heeft, maar toch hetzelfde resultaat geeft. Daarbij is keuze uit een conus van 2 cm2. Deze registreert puntdruk, kleef op de mantel en inclinatie. De 5 cm2 conus registreert ook nog de waterspanning. Daarmee kun je dus een volwaardige sondering maken. We leveren de Parvus CPT als totaaloplossing en hebben er intussen één gebouwd die nu door Geonius wordt getest in verschillende toepassingen. De verwachting is dat de productie nog voor de zomer van dit jaar wordt opgestart.”