Door af te wijken van de bestaande standaardproducten en te variëren met wanddiktes werden volop optimalisaties behaald waaruit zowel praktisch als financieel voordeel voortvloeide voor bouwconsortium BAAK.
“Zelfborende ankersystemen worden reeds tientallen jaren succesvol op internationale schaal toegepast”, begint Lesley van Strien van Geotech Metals. “Het concept bestaat uit een holle buis die over de volledige lengte uitwendig is voorzien van een schroefdraad. Deze schroefdraad wordt tijdens het productieproces koud op het basismateriaal (naadloze buis) gerold waardoor materiaal- en krachtverlies voorkomen wordt. Eenmaal in de grond aangebracht, wordt een groutlichaam gevormd waarna de ankerpaal op trek en op druk belast kan worden. Een belangrijk aspect bij de toerit naar de Maasdeltatunnel. Met verkeer wordt de toerit immers op druk belast en zonder verkeer zou de toerit willen gaan opdrijven, gezien de ligging op zo’n 24 meter minus NAP. Het ankersysteem wordt dus voortdurend blootgesteld aan wisselende belastingen.”
Als gevolg van die wisselende belastingen, lag er volgens Van Strien vanuit het bouwconsortium een aanvullende eis. “Het ankersysteem moet minimaal 2 miljoen belastingwisselingen doorstaan. Daar voldoen we ruimschoots aan, want uit onafhankelijke tests blijkt dat het ankersysteem na 15 miljoen belastingwisselingen nog steeds geen krimp vertoont. Aanvullend werd nog een extra eis gesteld aan het staal ten aanzien van de rek bij breuk. Dat is de reden dat we het ankersysteem hebben uitgevoerd in staalkwaliteit E470 met de aanvullende eisen.” In totaal is er aardig wat staal de grond in gegaan. Van Strien spreekt over een hoeveelheid van circa 4.000 ton staal. “De productie van het ankersysteem voor de Blankenburgverbinding heeft van mei 2019 tot juni 2020 vrijwel non-stop doorgelopen. De palen zijn overigens wel gefaseerd uitgeleverd.”
Het zelfborende ankersysteem van Geotech Metals is breed inzetbaar. “We beschikken over een heel brede range aan ankertypen. Project-specifieke oplossingen zijn feitelijk standaard bij ons”, zegt Van Strien. “Het belangrijkste aspect van het assortiment betreft namelijk de mogelijkheid tot afwijking van de bestaande ankertabel om optimalisaties te realiseren. Er kan dus, vrij simpel en indien praktisch mogelijk, een nieuw ankertype worden ontwikkeld ten behoeve van een project-specifieke wens. Daar is voor de Blankenburgverbinding volop gebruik van gemaakt. Door te optimaliseren in wanddiktes konden we lichtere palen produceren (lees: minder staal) die toch voldoen aan de eisen. Ook de koppelbussen werden opnieuw en lichter ontworpen op basis van de afwijkende wanddiktes. Over de hele range hebben we dus zoveel mogelijk weten te optimaliseren, zelfs rekening houdend met de segmentlengtes van de ankerstangen. De vraag naar project-specifieke oplossingen zien wij steeds meer toenemen. Door in het voortraject al nauw samen te werken met onze opdrachtgevers kunnen wij door onze flexibiliteit en kwaliteit extra waarde toevoegen aan het project.”
Door de volledig eigen productie staat Geotech Metals altijd garant voor technisch hoogwaardige producten en onderdelen. “Door onze jarenlange ervaring en een breed scala aan zowel praktische als theoretische kennis wisten we bij de Blankenburgverbinding de nodige optimalisaties te behalen, zodat deze op voorhand in de berekeningen meegenomen konden worden. Resultaat: zowel praktisch voordeel voor de aannemer als financieel voordeel voor de opdrachtgever, iets waar we trots op zijn”, besluit Van Strien.