Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Hoe ziet de toekomst van het Nijmeegse stationsgebied eruit?

Hoe ziet de toekomst van het Nijmeegse stationsgebied eruit?

In gesprek met wethouder Harriet Tiemens.

Harriët Tiemens is sinds mei 2014 wethouder bij de gemeente Nijmegen. Zij is verantwoordelijk voor Financiën, Duurzaamheid (Klimaat&Energie), Groen &Water en Mobiliteit. Tiemens studeerde HBO Milieukunde en later Bestuurskunde in Leiden. Daarna werkte zij als organisatieadviseur in de zakelijke dienstverlening en hielp bedrijven en overheden bij beleids- en organisatieontwikkeling. Ze werd in 1999 lid van GroenLinks en meteen actief in de partij. In 2002 werd ze raadslid in de gemeente Rheden. Van 2007 tot 2014 was ze hier wethouder.

‘Mobiliteitsknooppunten zijn katalysatoren voor stedelijke gebiedsontwikkeling.’

Stations zijn tegenwoordig niet meer alleen plekken waar je komt om te reizen. Juist de goede bereikbaarheid van stationsgebieden maakt dat deze plekken heel aantrekkelijk zijn voor allerlei functies. In de Nijmeegse stationsomgeving zien we op dit moment dan ook al veel marktpartijen die  hier vastgoed hebben gerealiseerd of dit binnenkort gaan doen. Het gaat daarbij om wonen, maar ook om plekken om te leren of te werken, winkel- en horecafuncties en hotelkamers. De afgelopen jaren is er vooral gebouwd aan de centrumzijde van het station.  De komende jaren zal ook flink geïnvesteerd gaan worden aan de westkant.

Hoe gaat de westkant van het station eruit zien?

Nijmegen is op dit moment nog het enige grotere station met maar één ingang. Dat gaat gelukkig veranderen! Nijmegen maakt als eindpunt van de lijn Schiphol Utrecht Nijmegen onderdeel uit van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer dat ProRail realiseert in opdracht van het Ministerie. Station Nijmegen krijgt er een perron bij en de perrontunnel wordt doorgetrokken naar de westkant van het station. Op deze manier kunnen we hier een volwaardige stationsingang maken, compleet met alle bijbehorende voorzieningen, zoals een fietsenstalling en een kiss&ride plek.

De nieuwe ingang zal er niet alleen voor zorgen dat het station veel makkelijker bereikbaar wordt voor de inwoners van Nijmegen-West; het zorgt er ook voor dat de westzijde – nu nog echt een achterkant- een hele aantrekkelijk locatie wordt voor vastgoedontwikkeling.  De eerste plannen voor de westzijde liggen er al. Het is de bedoeling dat pal naast de nieuwe ingang een congrescentrum komt, in combinatie met woningen en werkplekken en kleinschalige bedrijvigheid.

Wat betekenen deze ontwikkelingen voor het station?

We verdichten steeds meer in de stad en we zien dat de nieuwe generatie graag dicht bij het station woont. Die toenemende vraag naar woningen in de omgeving van het station trekt investeerders aan maar betekent ook dat je mobiliteitsknooppunten moet mee ontwikkelen.  Op dit moment is de ruimte in en rondom het station aan de krappe kant en ontstaan er logistieke problemen. Het is daarom belangrijk en in ieders belang om samen met andere partijen de ontwikkeling van het stationsgebied op te pakken.  Zo ontstaat er een wisselwerking en verbinden we gebiedsontwikkeling, mobiliteit en economie. Een goed functionerend stationsgebied is tenslotte niet alleen belangrijk vanuit mobiliteit, het is een belangrijke katalysator voor de stedelijke gebiedsontwikkeling.

Gemeente Nijmegen is de Official Host van het Nationaal Stationscongres dat op 30 januari plaatsvindt in de Vereeniging in Nijmegen. Ben je benieuwd naar de plannen voor de Nijmeegse stationsomgeving of ben je benieuwd naar wat de andere gemeenten in het gemeentendebat te bespreken hebben? Download hier de brochure van het Nationaal Stationscongres!

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?