Roel Schmidt, uitvoerder bij aannemer Strukton Civiel Zuid vertelt dat voor de juiste bekistingsoplossing bij dit project, de hulp van PERI werd ingeschakeld.
Na het verwijderen van de oude brug heeft Strukton stalen buispalen geplaatst als tijdelijke staalconstructie voor de nieuwe brug. “Daar wordt de PERI dekbekisting op geplaatst waar de nieuwe brug op gestort wordt”, legt Schmidt uit. “We kennen PERI uit eerdere werken. Als grote speler binnen de bekistingsmarkt hebben we hen gevraagd mee te denken over een passende oplossing.” Theo Vereijken, projectleider bij PERI vult aan: “Er is vrij weinig ruimte tussen de staalconstructie en de onderkant van de brug, dus moet je rekening houden met de geringe hoogte van bekisten en ontkisten. Strukton maakte helder wat er gedaan moest worden en wij hebben alle factoren meegenomen in de engineering van de bekisting. Dát is samenwerken met een optimaal eindresultaat in het achterhoofd.”
“Met behulp van ons veelzijdige bekistingssysteem VARIOKIT en in goed overleg met de aannemer hebben we 18 complete prefab elementen voorgemonteerd aangeleverd op de bouw. Dit komt ook de doorloopsnelheid van het project ten goede.” Vereijken legt uit dat de voorgebouwde elementen in de juiste straal zijn aangeleverd, vanwege de bolling in het brugdek. “Ons flexibele VARIOKIT systeem maakt het mogelijk om allerlei verschillende constructies te bouwen. Budgettechnisch interessant en uitermate geschikt voor kortlopende projecten. Dankzij vakkundige engineering kunnen complexe vraagstukken worden opgelost.”
“Zo’n project valt of staat met de uitvoering”, meent Vereijken. “Strukton heeft een paar vakmensen op het werk die de PERI materialen goed verwerken op de bouwplaats.” Schmidt: “Dat kan alleen na zorgvuldige voorbereiding vanuit PERI.” Na het plaatsen van het PERI bekistingssysteem is het vlechtwerk gestart en zijn de randkisten gesteld. Daarna wordt het 110 cm dikke dek met voorspanning erin in het werk gestort, met maar liefst 250 kuub beton. Voor het ontkisten heeft PERI met behulp van het VARIOKIT systeem een ontkistingswagen gemaakt, zodat er geen mensen tussen het staal en ponton hoeven te komen. “De elementen worden ontkist door middel van afzinkpotten en met behulp van de ontkistingswagen kan het dek uitgereden worden.” De nieuwe brug, met een overspanning van 34 meter en een breedte van 6 meter, voldoet weer volledig aan de nieuwe normen en de huidige verkeersklasse.