Helaas is de realiteit anders. In 2020 zijn in Zweden opnieuw 30 mensen op de werkplek om het leven gekomen. De nulvisie is dus nog lang niet bereikt. De moed om in nieuwe technologie te investeren en om hogere eisen aan elkaar stellen, is volgens mij de sleutel tot een veiligere werkplek. Dat leidt ook tot een hogere winstgevendheid en meer efficiëntie.
Ik hoopte dat 2020 het jaar zou worden waarin krachtige maatregelen werden genomen om het aantal ongelukken op bouwterreinen te verminderen. Helaas gebeurde dit niet. 2020 zal iedereen natuurlijk bijblijven als het jaar dat de wereld door Covid-19 werd verlamd. Maar dit mag verbetering van de veiligheid niet in de weg staan.
Tijdsdruk, verloren focus, onervaren personeel of het voortdurend wisselen tussen verschillende graafmachines en uitrustingsstukken zijn vaak voorkomende oorzaken van ongevallen. Hier kan technologie een oplossing bieden.
Engcon ontwikkelt slimme oplossingen waarmee onjuiste bediening wordt vermeden en ongelukken worden voorkomen. Het mag simpelweg niet mogelijk zijn om het verkeerd te kunnen doen!
Oplossingen die zorgen dat iedereen aan het einde van de werkdag veilig thuiskomt, moeten in onze branche de standaard worden. We moeten het veiligheidsbewustzijn over werkplekken verhogen, want ongevallen vormen een ernstig en onnodig probleem binnen onze sector.
Engcon heeft het veiligste snelwisselsysteem ontwikkeld dat op de markt verkrijgbaar is. Een systeem dat waarschuwt met zowel geluids- als lichtsignalen zodra een uitrustingsstuk verkeerd wordt aangekoppeld. De bestuurder moet het uitrustingsstuk eerst helemaal op de grond plaatsen, voordat het kan worden losgekoppeld.
Engcon biedt ook een gestandaardiseerd vergrendelingspaneel aan, waarmee de machinist de vergrendeling van uitrustingsstukken altijd op dezelfde manier verricht, ongeacht het type graafmachine. Het is immers een vreemd feit dat zelfs graafmachines van hetzelfde merk verschillende oplossingen hebben voor belangrijke functies. Dit kan worden vergeleken met auto’s waarbij de gas- en rempedalen op verschillende plaatsen zitten, afhankelijk van het model.
Sinds 2013 heb ik er op aangedrongen dat de branche het eens zou moeten worden over een gemeenschappelijke nulvisie. Mijn collega’s stelden voor om een wereldwijd veiligheidsinitiatief “Dig Smart. Dig Safe” te ontwikkelen, om een debat te creëren over de toepassing van doordachte technologie om ongelukken te voorkomen. In eerste instantie leek mij dit initiatief onnodig, maar omdat er in 7 jaar niet genoeg is bereikt, besef ik dat we het debat moeten voortzetten. Het doel van het initiatief is het bereiken van een door de branche erkende nulvisie qua aantallen ongevallen op de werkplek. Dit vergt klaarblijkelijk tijd.
Engcon kan de branche niet op eigen kracht veranderen. Andere producenten moeten ook veiligere producten ontwikkelen. Belangrijke spelers moeten hogere veiligheidseisen in hun aanbestedingen opnemen. En ondernemers moeten investeren in veilige producten.
Als dit nog niet genoeg is, dragen door de overheid vastgestelde bepalingen bij. Uiteindelijk moet het echter wel om een gezamenlijke inspanning van alle betrokken partijen gaan. Daar ben ik van overtuigd. Samen kunnen we dit!