Boomrooierij Weijtmans heeft al geruime tijd geleden stappen gezet op weg naar het fossielvrij werken. Zo opereert het bedrijf sinds 2019 vanuit een energieneutraal hoofdkwartier in Udenhout. De daken van de bedrijfsgebouwen zijn intussen vol gelegd met zonnepanelen om te voorzien in voldoende laadcapaciteit voor het zich snel uitbreidend elektrisch wagenpark. Maar er zijn ook
barrières, zo ondervindt Kees Weijtmans aan den lijve. “Netcongestie kost kapitalen.”
Begin 2022 heeft Weijtmans als eerste in de sector een elektrische mobiele kraan in gebruik genomen. Deze investering is ondersteund vanuit het fonds DKTI via het landelijk initiatief ‘De Bouwplaats van Morgen’. Dit jaar komen er behoorlijk wat nieuwe elektrische voertuigen en machines bij, zoals meerdere elektrische servicebussen, elektrische hoogwerkers en een aantal elektrische DAF XF trucks. Ook zijn er twee accu-containers in aantocht om energie op de projectplaats te leveren. Al met al een miljoeneninvestering.
“We werken vaak in kwetsbare natuur of in drukke woongebieden. Het minimaliseren van milieubelasting en verminderen van geluidsoverlast is dan belangrijk”, stelt Weijtmans. “Opdrachtgevers zoals gemeentes, provincies, waterschappen en Rijkswaterstaat zijn steeds kritischer aan het worden ten aanzien van emissiewaarden van werkmaterieel. De druk die alom bestaat om met minimale uitstoot de economische machine van Nederland in beweging te houden hoef ik niet nader toe te lichten…” Wil je voortvarende stappen maken dan loop je vrijwel direct tegen bijna onoverkomelijke barrières aan. “De netwerkbeheerders in Nederland zijn helemaal niet klaar voor grootscheepse elektrificatie. Het ontwikkelen van lokale netwerken wordt gehinderd, snelle implementatie van extra laadpunten blijkt vaak onmogelijk.”
Is dit een showstopper voor de ondernemer om door te pakken met investeren in fossielvrij? In hoeverre loopt de maximale inzet van vaak behoorlijk duurder elektrisch materiaal hierdoor een risico? “Wij lossen het nu op met een flinke investering in eigen opwekking en opslagcapaciteit. Maar dat zijn wel investeringen die bovenop het vaak duurder elektrisch werkmaterieel komen. Het zou mooi zijn als de overheid nog eens goed kijkt of alle bestaande subsidiepotjes voldoende zijn om een groots momentum te creëren voor ondernemingen om snel richting zero-emissie te ontwikkelen. Ik heb daar best flinke zorgen over”, zegt Weijtmans tot besluit.