Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Duurzame betonreparatie met natte spuitbeton
De aangetaste betonwanden van twee tanksilo’s op RWZI Echten zijn door Leggedoor volledig in ere hersteld.

Duurzame betonreparatie met natte spuitbeton

Voor het upgraden van de bestaande betonnen tanksilo’s op RWZI Echten naar de nieuwe slibgistingsinstallatie was het eerst zaak om de betonschade te herstellen. Dat kan op verschillende manieren. Leggedoor, specialisten in betononderhoud, heeft gekozen voor de methode van natte spuitbeton. Een duurzame manier van betonherstel met minder ‘rebound’ en zonder stofoverlast.

De betonwanden van twee tanksilo’s op RWZI Echten waren behoorlijk aangetast. “Het beton was op verschillende plaatsen flink geërodeerd als gevolg van de H2S-gassen die vrijkomen bij het gistingsproces”, zegt Dennis Leggedoor. “Daarnaast was er schade rondom de waterlijn. Door een chemische reactie die in de tanks optreedt, is het cement losgelaten. Wij hebben in opdracht van Van Hattum en Blankevoort de wanden en het plafond van de tanks geïnspecteerd, de betonschade gesaneerd tot op de draagkrachtige onderlaag en hersteld met spuitbeton.”

De wanden en plafonds zijn hersteld met natte spuitbeton, een duurzame manier van betonherstel met minder ‘rebound’ en zonder stofoverlast.

Spuitbeton

Het aanbrengen van spuitbeton kan op twee manieren: volgens een droge of een natte techniek. “Bij de droge techniek wordt het betonmengsel pas bij de spuitmond gemengd. Dat gaat veelal gepaard met stofoverlast. Met natte spuitbeton heb je veel minder last van stofontwikkeling, omdat de reparatiemortel al voordat deze de pomp ingaat wordt aangemaakt. Ook is er bij natte spuitbeton nauwelijks sprake van ‘rebound’ oftewel terugslag van de mortel tegen de oppervlakte. Het blijft beter plakken en dat maakt het ook de duurzamere keuze, want er is minder verspilling”, verduidelijkt Dennis. De bereikbaarheid van de wanden en het plafond in één van de tanks was voor Leggedoor nog wel een dingetje. “Dat hebben we opgelost door één tank volledig in de steigers te zetten en in de andere tank te werken vanuit een hoogwerker.”

Leggedoor heeft vanuit een hoogwerker en met steigers in de tanks gewerkt.

R4-reparatiemortel

In beide tanks heeft Leggedoor de reparatiemortel aangebracht in een laagdikte van ongeveer 30 millimeter. “Dat was ook wel nodig, gezien de erosie die zich tot halverwege de grondkorrel van 32 mm had doorgezet. De tanks is dus na de betonreparatie iets kleiner geworden in diameter”, zegt Dennis met een lach die er nog aan toevoegt dat er gebruik is gemaakt van een standaard R4-reparatiemortel. Leggedoor is met recht een specialist in betononderhoud en -reparatie. “We hebben inmiddels 45 jaar ervaring op dat gebied en kennen het klappen van de zweep. We weten waar de zwakke plekken zich bevinden bij dit soort projecten en hoe we dat zo efficiënt mogelijk kunnen oplossen. In dit geval was de grootste uitdaging de bereikbaarheid, vooral bij de gesloten tank. Hier hebben we bijvoorbeeld met een poortwachter gewerkt en is speciale apparatuur ingezet om de grotere afstanden te overbruggen.” 

Leggedoor wordt met enige regelmaat ingeschakeld voor dit soort projecten. “We zijn actief in de infra en de woningbouw en gespecialiseerd in het afdichten, repareren, beschermen en versterken van betonconstructies. Dat laatste is momenteel een hot item. We hanteren daarin verschillende smaken: het aanbrengen van externe wapening via staal met spuitbeton of door middel van koolstoflamellen. Een interessante techniek met het oog op de grootschalige vervangings- en renovatieopgave van Rijkswaterstaat.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?