Magazines / NR 06 2016
NR 06 2016

NR 06 2016

PUNTEN SPAREN

Nederlanders zijn fervent puntenspaarders. Bijna alle Nederlanders sparen op een of andere manier. Is het niet op het spaarboekje of in het spaarvarken, dan zijn het wel de koffiepunten van de bekendste koffiebrander van ons land, airmiles, punten voor brandstof, zegeltjes bij de bakker of een van de vele spaarkaarten in de retail. Maar wist je dat je ook punten kunt sparen door het mijden van de spits?

Wie gedurende de avondspits de parallelbanen van de A12 tussen Knooppunt Oudenrijn en Lunetten mijdt, door bijvoorbeeld te kiezen voor alternatief vervoer, een dag thuis te werken of voor of na de avondspits te vertrekken, wordt beloond. Alle automobilisten die geregeld in de avondspits op dat traject rijden, kunnen meedoen. Ze krijgen een advies voor alternatieve manieren van reizen en kunnen punten sparen ter waarde van 4 euro per dag. Die kunnen ze na twaalf weken, als het project afloopt, inwisselen voor cadeaubonnen of streekproducten.

Het spitsmijden is een initiatief van Goedopweg, waarbij de provincie Utrecht, de gemeenten Utrecht en Amersfoort, Rijkswaterstaat, het Ministerie van Infrastructuur & Milieu en de werkgevers in de regio (verenigd in de U15) samenwerken aan een goede bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio. Wie zich actief inzet kan tot wel 80 euro per maand aan spaartegoed verdienen. Bovendien wordt in veel gevallen ook nog eens op reistijd bespaard. Eind januari, als het project afloopt, weten we of het punten sparen succesvol is geweest. Vooralsnog lijkt het er echter niet op, getuige de huidige files.

Die steeds langere files zijn een landelijk probleem, ondanks de kilometers extra asfalt die de afgelo-pen jaren zijn aangelegd. Sinds 2014 is namelijk duidelijk een omslagpunt zichtbaar. Sindsdien kwa-men er een kwart miljoen banen bij. Al die mensen moeten naar hun werk en doen dat meestal met de auto. Komt nog bij dat de brandstofprijzen sinds 2012 zijn gedaald, dat het gebruik van de auto verder bevordert. In 2015 steeg het reistijdverlies met 22 procent door drukte op de weg. Daarmee zijn we terug op het niveau van 2005.

Die stijgende lijn zet naar verwachting gewoon door. Voorlopig althans. Zo groeide het aantal perso-nenauto’s de laatste tien jaar tot 8,1 miljoen bolides. De helft van de huishoudens bezit één auto en een kwart van de huishoudens twee of meer auto’s. Maar, er is nog hoop, want het autobezit onder de jongeren daalt sinds 2011. Dat biedt mogelijk perspectief. In de verre toekomst dan.

Roel van Gils

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een:

NR 05 2016NR 01 2017