Magazines / Nr 03 2020

Nr 03 2020

Met respect voor onze geschiedenis…

Beste lezers en lezeressen,

Onze sector werkt op meerdere manieren met respect voor onze geschiedenis. Dat wordt dan ook op diverse manieren duidelijk, wanneer u dit nummer leest. Zo is er een molen waar rekening mee gehouden wordt in de aanleg van de RijnlandRoute. Knooppunt Hofvliet is ontworpen met respect voor dit mooie monument, voor de provincie Zuid-Holland was het van het grootste belang dat deze eeuwenoude blikvanger bleef staan waar hij staat. Ook het water dat voor de molen langsloopt, mag zijn weg blijven vervolgen zoals het gewend is. Dankzij slimme engineering en mooie samenwerkingen speelt de molen zelfs een hoofdrol in het panorama dat de bestuurder van een auto voorgeschoteld krijgt, wanneer de fly-over gebruikt wordt op het knooppunt.

Een andere vorm van respect hebben voor onze geschiedenis komt op een mooie manier naar voren in het artikel dat wij mochten maken met Nering Bögel. De oorsprong wordt uit de doeken gedaan en daaruit blijkt dat de geschiedenis van dit niet meer weg te denken bedrijf zijn wortels heeft in het jaar 1696. Daarmee is Nering Bögel nog ouder dan de Nederlandse rood, wit en blauwe vlag. Richard Janssen is zich doordrongen van het historisch erfgoed dat meekwam met het in bezit krijgen van het bedrijf en vertelt er vol verve over.

Niet altijd is de geschiedenis even fraai echter. In de serie artikelen over de werkzaamheden aan de Afsluitdijk, leest u over het werk van Bodac, dat in opdracht van consortium Levvel zoekt naar niet gesprongen explosieven uit de tweede wereldoorlog. Geen overbodige klus, zo zult u lezen. Ook dat werk moet met respect gebeuren, de explosieven zijn nog net zo gevaarlijk als destijds. In de wetenschap dat water niet alleen je vriend kan zijn, maar ook je vijand, werkt Levvel aan de keersluizen bij Den Oever en Kornwerderzand. Met onze vaderlandse ‘erfenis’ aan kennis over watermanagement in de rugzak wordt daar gewerkt aan een veilige toekomst, voor het achterland. Aan de veranderende klimaatomstandigheden wordt op innovatieve wijze het hoofd geboden.

Dat we goed zijn in het exporteren van onze expertise valt te lezen in het artikel over Van Tunen BV, altijd dat gezellige familiebedrijf gebleven, maar ondertussen wel betrokken bij megaprojecten over de hele wereld. ‘Dredging around the world’, zo zou je het mogen omschrijven. Wist u dat een van de directieleden bij Van Tunen BV een vrouw is? Yvonne van Tunen is er namelijk commercieel directeur en kleindochter van de oprichter, Jaap van Tunen. Zij schittert dit keer in de rubriek “Vrouwen aan de Top”, waar ze vertelt hoe het is om op te groeien in een mannenwereld en hoe het is om als vrouw in die wereld carrière te maken.

In deze editie nemen we u ook mee in de wereld van beton. “Beton wordt vaak gezien als het smerigste jongetje van de klas, als het om duurzaamheid gaat”, vertelt Ron Peters, directeur van Betonhuis. Beton is echter een mooi product en veel duurzamer en circulairder dan menigeen denkt, zo blijkt uit de artikelen. Een nuchtere blik op beton en het durven maken van een eerlijke vergelijking, dat is wat Betonhuis vraagt aan de markt. Ook de tegenhanger van beton in de GWW, namelijk hout, wordt belicht. Vanuit Centrum Hout wordt aangegeven dat de sector klaar is voor het grootschaliger toepassen van hout, ook vanwege duurzaamheid. De beton- en de houtartikelen staan als men ze eerlijk leest niet lijnrecht tegenover elkaar (gelukkig). Wat duidelijk wordt -Ron Peters geeft dit ook aan- is dat er geen sprake is van maar één weg om te bewandelen. Het zou mooi zijn als er op projectbasis gekeken wordt naar welk materiaal het best tot zijn recht komt, met de duurzaamheids- en circulariteitsgedachte ‘top of mind’.

Een editie vol reuring dus. Ons hele team wenst u wederom net zoveel plezier toe bij het lezen, als wij hebben gehad met het maken. Een welgemeend dankjewel aan iedereen die een bijdrage heeft geleverd aan deze derde editie van 2020!

Jan Mol

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: