“Maar helaas is de realiteit anders”, constateert hij. Statistieken wijzen uit dat er nog altijd te veel mensen op de werkplek om het leven komen. “Elk leven is er al één te veel natuurlijk”, vervolgt Engström.
Engström hoopte dat 2020 het jaar zou worden waarin krachtige maatregelen genomen zouden worden om het aantal ongelukken op bouwterreinen terug te dringen. Maar 2020 werd zoals iedereen weet het jaar waarin de wereld door Covid-19 werd lamgelegd. “Toch mag dit de verbetering van de veiligheid niet in de weg staan”, meent Engström. “Zeker omdat -en gelukkig maar- de werkzaamheden in onze branche veelal gewoon konden doorgaan.”
Engcon kan de branche niet op eigen kracht veranderen. “Andere producenten moeten ook veiligere producten ontwikkelen. Belangrijke spelers moeten hogere veiligheidseisen in hun aanbestedingen opnemen. En ondernemers moeten investeren in veilige productie”, meent Engström. “En als dat nog niet genoeg is, dragen door de overheid vastgestelde bepalingen bij aan deze bewustwording. Er is een gezamenlijke inspanning vereist van alle betrokken partijen, daar ben ik van overtuigd. Samen kunnen we dit!” Engcon ontwikkelde een wereldwijd veiligheidsinitiatief: ‘Dig Smart. Dig Safe.’, met als doel het bereiken van de absolute nullijn qua aantallen ongevallen op de werkplek.
Naast bewustwording en een gezamenlijke aanpak, spelen ook het toepassen van nieuwe technologieën een rol op het gebied van veiligheid. “De moed om in nieuwe technologie te investeren en om hogere eisen aan elkaar te stellen, is volgens mij de sleutel tot een veiligere werkplek”, vervolgt Engström. “Het leidt daarnaast ook tot een hogere winstgevendheid en meer efficiëntie.” Engcon ontwikkelt slimme oplossingen waarmee onjuiste bediening wordt vermeden en zo ongelukken worden voorkomen. Zeker in een tijd waarin tijdsdruk, verloren focus, onervaren personeel of het voortdurend wisselen tussen verschillende machines aan de orde van de dag zijn, mag het simpelweg niet mogelijk zijn om het verkeerd te doen. Zo ontwikkelde Engcon eerder al QSC, wat staat voor een gestandaardiseerde vergrendelingsprocedure van uitrustingsstukken die wordt aangestuurd met een simpel en gebruiksvriendelijk bedieningspaneel in de cabine. Essentieel hierbij is dat de bak of ander werktuig in geheven positie niet per ongeluk vrijgegeven kan worden voor ontgrendeling. Engcon biedt vanuit de veiligheidsoptiek QSC nu standaard aan onder het draaikantelstuk en als retrofit op bestaande equipment. Optioneel is QSC eveneens verkrijgbaar voor de machinesnelwissel.
“Dit soort oplossingen zorgt ervoor dat iedereen aan het einde van de werkdag weer veilig thuis komt.” Engström besluit: “Dát zou standaard moeten worden in onze branche!”