Het doel is een actieradius van ruim 1000 kilometer op één tank brandstof. Eind april begon Daimler Trucks al met intensieve tests met het eerste nieuwe, doorontwikkelde prototype van zijn in 2020 gepresenteerde Mercedes-Benz GenH2 Truck – een belangrijke mijlpaal op weg naar serieproductie. De ontwikkelaars van Daimler Trucks testen de brandstofceltruck door en door. De uitgebreide testreeksen, die extreem veeleisend zijn voor het voertuig en zijn componenten, richten zich onder meer op continue inzetbaarheid, uiteenlopende weers- en wegomstandigheden en verschillende rijmanoeuvres.
Daimler Trucks verwacht voor het einde van dit jaar te gaan testen op de openbare weg. De start van tests bij klanten is gepland in 2023 en enkele jaren later zullen de serieproductie trucks gereed zijn voor aflevering aan klanten.
Martin Daum, voorzitter van de raad van bestuur van Daimler Truck AG en lid van de raad van bestuur van Daimler AG: “We volgen consequent onze technologiestrategie bij de elektrificatie van onze trucks. Ons doel is om onze klanten de beste lokaal CO2-neutrale truck aan te bieden – aangedreven door accu’s of waterstofaangedreven brandstofcellen, afhankelijk van de inzet. We liggen precies op schema en ik ben verheugd dat de intensieve tests met de GenH2 goed zijn begonnen. De brandstofceltechnologie op waterstof zal onmisbaar zijn in het CO2-neutraal transport van de toekomst – dit wordt ook bevestigd door onze vele partners met wie we op volle kracht samenwerken om deze technologie op de weg te brengen. Bovendien geeft het duidelijke commitment van de nationale en Europese toezichthouders aan het gebruik van waterstof in het goederenvervoer over de weg een belangrijke impuls. Politieke steun speelt een belangrijke rol bij het bevorderen van de ontwikkeling van een infrastructuur voor groene waterstof en het rendabel maken van brandstofceltrucks voor onze klanten.”
De engineers van Daimler Trucks ontwerpen de GenH2 zodanig dat de truck en zijn componenten aan dezelfde duurzaamheidseisen voldoen als een vergelijkbare conventionele Mercedes-Benz Actros. Dat betekent 1,2 miljoen kilometer over een periode van tien jaar en in totaal 25.000 bedrijfsuren. Om hier aan te voldoen moet de GenH2 extreem veeleisende tests doorstaan, net als elke nieuwe Actros-generatie. Alleen al in de eerste weken van de test heeft het voertuig honderden kilometers onder continue belasting afgelegd op een rollentestbank en talloze extreme praktijksituaties ondergaan, zoals noodremmen en rijden op trottoirbanden op de testbaan.
De GenH2 is een volledig nieuw ontworpen truck met compleet nieuwe componenten die van de ontwikkelaars tijdens de tests de volle aandacht krijgen. Denk hierbij aan het brandstofcelsysteem, de volledig elektrische aandrijflijn en alle bijbehorende systemen, zoals de speciale koeling. Het individuele gewicht van de nieuwe componenten en hun respectievelijke positie in het voertuig hebben ook invloed op de rijeigenschappen van de truck. Als gevolg daarvan stellen de trillingen veroorzaakt door bijvoorbeeld hobbelige wegen en vooral door extreme situaties de brandstofceltruck aan andere krachten bloot dan bij conventionele voertuigen. Om in een vroeg stadium uitgebreide kennis op te doen, wordt ook het actuele prototype getest met een laadvermogen tot 25 ton voor een GVW van circa 40 ton, zoals ook gepland is voor de serievariant van de GenH2.
Daimler Trucks geeft de voorkeur aan vloeibare waterstof, omdat in deze toestand de energiedrager een aanzienlijk hogere energiedichtheid heeft in verhouding dan gasvormige waterstof. Hierdoor zijn de tanks voor vloeibare waterstof veel kleiner en door de lagere druk ook aanzienlijk lichter. Dit resulteert in een grotere laadruimte en een hoger laadvermogen. Tegelijkertijd kan er meer waterstof getankt worden, wat de actieradius aanzienlijk vergroot. Dit maakt de GenH2, net als conventionele dieseltrucks, geschikt voor meerdaagse, moeilijk planbare langeafstandsritten.
Op basis van een vooraf bepaald ontwikkelingsplan werken de experts van Daimler Trucks continu aan de ontwikkeling van tanktechnologieën voor vloeibare waterstof. Tegen het einde van het jaar verwachten de engineers het prototype van het nieuwe tanksysteem voldoende ontwikkeld te hebben om de lopende intensieve tests met de GenH2 voort te zetten. Vanaf dat moment zullen de voertuigtests uitsluitend worden uitgevoerd met tanksystemen voor vloeibare waterstof, totdat de serieproductie is bereikt. Tot het zover is, zal voor de intensieve tests met de GenH2 als tussenoplossing een tanksysteem met gasvormige waterstof worden gebruikt.