Daardoor kan het restafval efficiënt worden ingezameld. De voertuigen werden in nauwe samenwerking met Volvo Trucks Nederland en dealer Harbers Trucks ontwikkeld en geleverd.
Circulus-Berkel verzorgt voor negen gemeenten, onder meer Apeldoorn, Deventer en Zutphen, het beheer van afval- en grondstoffen en het beheer van de openbare ruimte. In het werkgebied wonen ruim 470.000 mensen en staan 2.000 verzamelcontainers, voor lichte en zware fracties.
Oscar Faber, wagenparkbeheerder bij Circulus-Berkel: “Afval wordt steeds beter gescheiden, denk aan groenafval en bijvoorbeeld plastic. Een goede zaak maar ook eentje met gevolgen. Doordat de lichte fracties (plastic) uit het restafval zijn verdwenen, neemt het gewicht van het restafval toe. Wij zochten daarom naar een duurzame oplossing voor het transport en kwamen uiteindelijk uit op de Volvo FM 6×2 TAG-XL. Een unieke oplossing omdat we gezien de gewichten eigenlijk uit waren gegaan van een vier-asser.”
Volvo kwam met een af-fabriek oplossing: een standaard 6×2 bakwagen met een GVW van 29 ton. In samenwerking met Terberg Techniek is de naloopas op 1,85 meter achter de trekas geplaatst waardoor deze voor de wet gezien wordt als een afzonderlijke as. Hierdoor is het wettelijk GVW toegenomen met 2,5 ton, tot een totaal van 31,5 ton. “We hebben te maken met kraancontainer voertuigen die een relatief hoog eigen gewicht hebben. We hebben daarom met Harbers Trucks en Volvo Trucks gekeken naar de beste as-configuratie voor dit type voertuigen. Wanneer je voor een vier-asser zou kiezen, heb je te maken met een hogere bandenslijtage en een hoger eigen gewicht. De gekozen oplossing met een 10-tons vooras af fabriek en een gestuurde naloopas van tien ton, die Volvo Trucks standaard heeft, zorgt voor de gewenste toename van het laadvermogen. Dat reduceert het aantal ritten, verlaagt het brandstofverbruik en zorgt voor een kostenefficiënter voertuig. De trucks zijn voorzien van een Hiab kraan en haakarmsysteem.”
Circulus-Berkel heeft speciaal voor de nieuwe Volvo FM gekozen en zelfs de vervangingstermijn ervoor uitgesteld. “De nieuwe Volvo FM biedt de chauffeur veel comfort door de ruime cabine en uitstekend zicht rondom. Naast de systemen van Volvo zoals het extra scherm en de dodehoekcamera, zijn de trucks ook uitgerust met een camera achter op de opbouw. De chauffeur kan makkelijk op het scherm switchen van camera. Deze trucks zijn ook voorzien van Volvo Dynamic Steering en dat blijkt in de praktijk voor ons werk fantastisch te zijn. Overigens kan de chauffeur door het verstelbare stuur met neck-tilt makkelijk een goede zitpositie instellen. Omdat we met meerdere chauffeurs werken is dat een voordeel. Tot slot is de in- en uitstap van de Volvo FM een belangrijk argument, deze is met twee treden echt uniek.”
De nieuwe Volvo’s FM passen in de duurzaamheidsdoelstellingen van Circulus-Berkel. Daarin staat het terugdringen van brandstofverbruik en CO2-emissie centraal. Het bedrijf heeft een ambitieus plan om in 2030, 80 tot 90% van de voertuigen geëlektrificeerd te hebben.
“Daarmee kunnen deze Volvo’s weleens de laatste diesel aangedreven voertuigen zijn. We zien dat de ontwikkelingen zich snel opvolgen. Wij zijn volop bezig met oriëntatie en kijken steeds of er elektrische oplossingen zijn voor bepaalde typen werk. Daarnaast kijken we naar laadinfra en dergelijke. Maar ook voor het huidige wagenpark nemen we maatregelen, bijvoorbeeld met HVO 100 brandstof, planning van de ritten en het steeds zoeken naar optimale configuraties.”