In opdracht van Havenbedrijf Rotterdam worden op de Maasvlakte een 1.230 meter lange diepzeekade en een 1.080 meter lange binnenvaartkade gerealiseerd, waar zelfs de grootste zeetankers kunnen aanmeren. De bouw van de terminal is begin 2018 van start gegaan en zal de terminal naar verwachting eind 2019 in gebruik genomen gaan worden.
De hoofdaannemer, een combinatie van Mobilis, Van Hattum en Blankevoort & Boskalis heeft Voorbij Funderingstechniek en Volker & Staal Funderingen gevraagd de fundering te realiseren. Zij hebben de opdracht voor het aanbrengen van de specifieke verankeringselementen bij High 5 Solutions neergelegd. Zij zijn gespecialiseerd in het aanbrengen en verwijderen van verankeringen in bijzondere bouwconstructies met behulp van een unieke sonische boortechniek.
Niet met conventionele verankering op te vangen
Aan het woord is Peter Bongers, directeur bij H5S: “Als we praten over de diepzeekade, heeft H5S maar liefst 56 GI-(GroutInjectie-)ankers met een gemiddelde lengte van 50 meter en een maximale belasting van 3.200 KN gerealiseerd. Voorbij Funderingstechniek is verantwoordelijk geweest voor het plaatsen van 314 MV-palen met een gemiddelde lengte van 52,5 meter. De ankers en de MV-palen verzorgen samen de verankering van deze kade.
Bij de diepzeekade komt er zoveel belasting op de kademuur door dieptewater ervoor en belasting bovenop, dat dit met conventionele verankering niet op te vangen is. De binnenvaartkade is qua constructie niet te vergelijken met de 1.230 meter lange diepzeekade maar bevat wel een combiwand. Deze combiwand wordt verankerd met 360 door H5S gemaakte GI-ankers met een gemiddelde lengte van 47 meter en een maximale belasting van 2800 KN.”
Specialistisch project vraagt om maatwerk oplossingen
“Van alle te maken ankers, hebben wij zelf ontwerpberekeningen gemaakt. De SI-ankers zijn de grootste en zwaarste ooit gemaakt en getest. Alle ankers worden na het aanbrengen in alle drie de richtingen (X,Y,Z) gecontroleerd met een zogenaamde SAAF-meting. Gezien de zware grondslag en de hoge belastingen hebben we ook de boorkoppen zelf ontwikkeld”, vervolgt Peter zijn verhaal. “Voor het aantonen van de houdkracht van de GI-ankers, zijn er op voorhand bezwijkproeven uitgevoerd voor de ankers van de diepzeekade. De maximale proeflast van deze proefankers moest voldoen aan 1,5 maal de geschatte grond-mechanische bezwijkkracht van 5.100 KN: dat doel is ruimschoots bereikt. Om de proefankers te testen, hebben wij een eigen testset ontwikkeld met vier vijzels die ieder 1.300 KN kunnen mobiliseren. Om de gemobiliseerde kracht te kunnen meten en registreren is deze testset uitgerust met gekalibreerde drukdozen. De geplaatste ankers zijn aangebracht met onze zelfontwikkelde CAT 336 machine met een sonische (tot 180Hz) boormotor. Deze gespecialiseerde techniek is uitermate geschikt voor dit project, waarin je te maken krijgt met zware ankers en zware grondslag en is het door een aanpassing in de boorkoppen mogelijk toch tot de gewenste diepte te komen, ondanks eventuele obstakels.”
High 5 Solutions heeft in totaal vier machines met een sonische boorkop geëngineerd en gefabriceerd, die in hun geheel op een dieplader vervoerd kunnen worden. De techniek is gepatenteerd en is merk- en type onafhankelijk. “We kunnen alle typen ankers die in de markt te koop zijn plaatsen of in zijn geheel uitnemen. De sonische boortechniek past in élk denkbaar project, van grote infrastructuurprojecten tot bouwprojecten in het stedelijk gebied”, besluit Peter.