Voor de typisch Nederlandse wetgeving bouwt Veldhuizen Wagenbouw op basis van die 8×8 een 10×8 uitvoering waardoor het maximale GVW van 49 ton wordt bereikt.
De Scania XT is met zijn zware assen, de verdeelbak met een lage gearing en de unieke ‘Clutch on demand’ een echte offroader. De chauffeur kan zelf kiezen of hij de Opticruise versnellingsbak het werk laat doen of dat hij zelf de koppeling bedient, en dat heeft geen enkel ander merk. Daarbij komt dat de Scania met de 13 liter motor, zeker in 500 pk uitvoering veel koppel levert onderin het toerengebied. Daarbij komt dat de Scania G cabine bijzonder ruim is met, ondanks de grote bodemvrijheid toch een uitstekende instap.
De af fabriek geleverde Scania met een wielbasis van 5,35 meter werd door Veldhuizen Wagenbouw onder handen genomen met onder meer de montage van 24 inch wielen achter, 375/90R22,5 banden op de vooras en een toegevoegde sturende, liftbare middenas met 10 ton aslast. Deze, luchtgeveerde en gedwongen gestuurde as heeft een hefhoogte van 18 centimeter en zakt automatisch in beladen toestand boven de 30 km per uur. Verder werden er componenten aan het chassis verplaatst en werd het tandemstel naar achteren verplaatst om ruimte te maken voor de middelste as. Ook werd er een Y- vormige 345 liter brandstoftank aangebracht tussen as 3 en 4.
De ombouw van Veldhuizen Wagenbouw resulteert in een vijf asser met een totaal GVW van 49 ton op kenteken, en dat is voor de Nederlandse omstandigheden een mooi getal. Door het relatief lage eigen gewicht te combineren met een slimme kipperopbouw resteert een laadvermogen dat vergelijkbaar is met de 50 tonners die op de markt zijn.
Tijdens de testen blijkt de Scania een bijzonder comfortabel voertuig, zowel beladen als in lege toestand. Ook in het terrein staat deze Scania G500 XT 10×8 zijn mannetje dankzij de lage gearing en de uitgekiende aandrijving met assen met naafreductie. De Scania XT serie is af fabriek voorzien van een stalen voorbumper met koplampbeschermers, een luxe interieur en een versterkte bogie. Het voertuig heeft af fabriek een technisch terreingewicht van 60 ton wat garant staat voor over bemeten componenten.