De bouw- en infrasector werd begin dit jaar opgeschrikt door het bericht dat de Arbeidsinspectie streng wil toezien dat ook kleine machines zoals trilplaten, trilstampers en trilwalsen worden uitgerust met een roetfilter. De uitstoot zou immers tweehonderd keer zo hoog liggen als verwacht. Weber MT legt uit welke gevolgen dit heeft voor fabrikant en eindgebruiker.
Om medewerkers in de bouw te behoeden voor kankerverwekkende stoffen als fijnstof, moeten dieselmotoren <56 kW zijn uitgevoerd met een dieselpartikelfilter (DPF) met een effectiviteit van minstens 95%. Dat kan een af-fabriek systeem zijn of een retrofit kit. Weber MT ziet dat de maatregel – die wel ruimte laat om materieel gefaseerd af te schrijven – direct een verschuiving teweegbrengt van diesel naar benzine. “Tegenover ieder model met een dieselmotor staat in ons gamma ook een benzineversie, die goedkoper is in aanschaf”, aldus Bas van Sinderen, salesmanager voor de Benelux. “De Honda-motoren draaien op slechts 80 tot 85% van hun kunnen, dus slijten amper en gaan moeiteloos een machineleven mee.”
Weber MT verwacht dat voor verdichtingsmachines in de lichte klassen direct de overstap naar elektrisch wordt gemaakt, aangezien dat vanaf 2030 sowieso als norm geldt. Volgend jaar lanceert het Duitse kwaliteitsmerk ook enkele zware trilplaten met verwisselbaar accupakket. Denk aan de 5,5-tons CR 6 en de CR 7 in de meest competitieve klasse van 6,5 ton slagkracht. Volgens Bas hoeft de fabrikant voor de nieuwe Arbo-richtlijn overigens niet door een hoepel te springen. “Motorleverancier Hatz benaderde ons al eerder om een roetfilter te installeren op enkele zware verdichters. Dit zelfregenererende systeem is ruimtebesparend ingebouwd onder de afdekkap van de CR 6 en CR 7 WSA DPF. Ideaal voor in hallen, tunnels of schouderdiepe greppels.”