De EC350E is ontworpen om de kloof tussen Volvo’s bestaande EC300E en EC380E te overbruggen. De 35-tonner is een ideale machine voor algemene werkzaamheden in de bouw. Met een totale hoogte van minder dan 4 m wanneer deze op een dieplader wordt geladen, is de rupskraan bovendien eenvoudig te vervoeren zonder delen te hoeven demonteren. Naast optimale afmetingen is de nieuwe Volvo in een mum van tijd aan te passen aan een breed scala van werkzaamheden.
Machinisten kunnen meerdere functies selecteren, afhankelijk van de taken en eigen voorkeuren. Zo kan de operator prioriteit geven aan giek/zwenk-bewegingen of aan giek/rijden. De snelheid van het zakken van de giek kan ook worden aangepast, wat extra controle geeft voor taken die uiterste precisie vereisen, bijvoorbeeld in de sloop of bij het werken met 3D-GPS. Dankzij een reeks bijpassende (Volvo) aanbouwdelen is iedere klus te klaren met optimale productiviteit, efficiëntie en prestaties.
Lange werkdagen worden minder inspannend door bewegingen van de graafarm te dempen, waardoor schokken minder doordringen tot in de cabine. De optie Comfort Drive Control stelt de machinist bovendien in staat om de machine te besturen met behulp van de joystick in plaats van de rijpedalen, hetgeen minder vermoeiend is. Ook is het mogelijk om de drukknoppen op de joystick voor de extra functies naar wens in te stellen, waardoor een extra snelkoppeling beschikbaar komt.
De optionele Dig Assist app, die wordt aangestuurd via de Volvo Co-Pilot tablet, biedt extra ondersteuning in de vorm van 2D-GPS, In-Field Design, 3D-softwarepakketten, On Board wegen en Volvo Active Control, dat de bewegingen van de graafarm en bak automatiseert, waardoor het graven twee keer zo snel gaat. Met Volvo Active Control kan ook het zwenk-, hoogte- en dieptebereik worden begrensd. Dit helpt om contact met obstakels, zowel boven- als ondergronds (denk bijvoorbeeld aan elektriciteitskabels of leidingen), te vermijden.
De nieuwe EC350E wordt aangedreven door Volvo’s D8M krachtbron, die 220 kW (299 pk) levert bij 1.600 t/min en daarnaast een hoog koppel garandeert. Ter vergelijking: in 2014 introduceerde het Zweedse merk al een 35-tons graafmachine met nagenoeg evenveel vermogen uit een 12,8-liter D13J Stage IV motor. De Stage V uitvoering biedt volgens Volvo de beste brandstofefficiëntie in zijn klasse, dankzij een combinatie van ECO-modus, selecteerbare werkmodi, intelligente elektrohydrauliek, automatisch stationair draaien en automatische motorstop.
Dankzij auto-regeneratietechnologie hoeft de machine niet te worden gestopt om de roetfilter te reinigen. Verder worden de hardwerkende turboladers zorgvuldig gekoeld middels een (optionele) vertraagde motoruitschakeling, die oververhitting voorkomt en zo de duurzaamheid van de machine vergroot. Een bijdrage aan de betrouwbaarheid van de machine wordt tevens geleverd door het elektrohydraulische systeem, dat minder slangen en koppelingen nodig heeft dan normaal, waardoor het onderhoud tot een minimum wordt beperkt. De onderhoudskosten zijn verder verlaagd door een motorolie- en filtervervangingsinterval van 1.000 draaiuren, evenals toegang vanaf de grond tot gegroepeerde filters.
De rupskraan is leverbaar met een smalle of brede (L-versie) onderwagen en weegt naar gelang de uitvoering tussen 34.690 en 40.600 kg. Standaard voorziet Benelux-importeur SMT de EC350E L van een 6,45 m lange monoboom en een lepelsteel van 3,2 m. De machine realiseert daarmee een graafhoogte van 11.123 mm en maximaal 7.490 mm graafdiepte. Over de flank kan de 35-tonner bijna 13,5 ton heffen op een vlucht van 6 m en 1,5 m hoogte. De maximale opbreekkracht bedraagt 219 kN en met Power Boost levert de machine 192 kN aan uitbreekkracht.
Door veelzijdigheid en efficiëntie te combineren met bedieningsgemak en eenvoudig onderhoud is de EC350E ontworpen om klanten te helpen maximale winstgevendheid te behalen uit ieder bouwproject. Veiligheid staat daarbij voorop bij Volvo. Het zicht vanuit de Care Cab cabine is riant dankzij de lage bouwwijze van de bovenwagen en centraal geplaatste graafarm, waardoor de machinist ook goed zicht naar rechts heeft. Camera’s achter en rechts zijn standaard en optioneel is het Volvo Smart View allround camerasysteem leverbaar. De toegang tot de bovenwagen wordt vergemakkelijkt door goed geplaatste relingen en vastgeschroefde antisliptreden.