Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Slopen met militaire precisie 
Vlasman Sloopwerken draait al een tijdje mee op de A16 Rotterdam.

Slopen met militaire precisie 

In de A16 Rotterdam bleek kunstwerk KW58 in een dermate slechte conditie dat er in 2022 met spoed een ondersteuningsconstructie onder is geplaatst. Al snel werd het idee geopperd om het kunstwerk in zijn geheel te vervangen. Daartoe zijn rond Koningsdag en tijdens het Hemelvaartweekend twee hulpbruggen ingereden. Om dat laatste mogelijk te maken, moest Vlasman Sloopwerken in een zeer kort tijdsbestek een deel van het bestaande kunstwerk met militaire precies slopen. De hoogwaardige Epiroc sloophamers van Vlasman, geleverd door Saes International, kwamen daarbij goed van pas.

Vlasman Sloopwerken draait al een tijdje mee op de A16 Rotterdam. Toen in 2022 aan het licht kwam dat het kunstwerk niet meer voldeed en vervangen moest worden, is Vlasman ingeschakeld door bouwconsortium De Groene Boog. Rijkswaterstaat en het bouwconsortium hebben allerlei variantenstudies uitgevoerd om te komen tot de meest efficiënte oplossing voor het vervangen van het kunstwerk met zo min mogelijk hinder voor de doorstroming van het verkeer. In die fase werd onze expertise gevraagd voor het veilig slopen van het kunstwerk op steenworp afstand van voorbijrazend verkeer op dit drukste stukje van Nederland.

IMG 7083
Voor het breekwerk heeft Vlasman diverse types sloophamers ingezet van Saes International.

Slopen

Uiteindelijk heeft De Groene Boog gekozen voor een oplossing waarbij het verkeer over KW58 tijdelijk wordt omgeleid via twee hulpbruggen. De hulpbrug voor het verkeer in zuidelijke rijrichting is buiten de verkeersstromen om opgebouwd en in het Koningsdagweekend in gebruik genomen. Voor het installeren van de hulpbrug in noordelijke rijrichting moest eerst een deel van het bestaande kunstwerk gesloopt worden. Die operatie hebben we samen met De Groene Boog uitgevoerd tijdens de 4-daagse wegafsluiting gedurende het Hemelvaartweekend. Omdat er zoveel werkzaamheden gelijktijdig uitgevoerd moesten worden, hadden wij slechts 24 uur de tijd om het oostelijke deel van het kunstwerk te slopen. En dat kon dus maar vanaf één zijde.

IMG 7078
Het was best wel een uitdaging en organisatie om in 24 uur zoveel te slopen.

Sloophamers

Voor de ‘24-uursklus’ heeft Vlasman Sloopwerken een indrukwekkende verzameling aan materieel ingezet, gaande van een 160-tons kraan, een 70-tons kraan, een 60-tonskraan, drie 50-tonners, twee 30-tonners, een 25-tonner, een 20-tons mobiele kraan en twee 8-tonners. Daarnaast reden er ook nog vijf dumpers voor de afvoer van het puin. Voor het breekwerk zijn er diverse types sloophamers ingezet. Twee 7-tons Epiroc’s HB 7000 stonden in voor het grove werk en bij Saes International werd als back-up nog een derde HB 7000 gehuurd. De productie mocht immers onder geen beding komen stilvallen. Verder hadden we nog de beschikking over twee sloophamers van 4 ton uit de HB 4100-serie en nog wat kleinere aanbouwdelen. Een deel van de aanbouwdelen hebben we aangekocht bij Saes, al jaren onze vaste en vertrouwde partner. Het is een partij met een groot netwerk en een eigen service- en onderhoudsafdeling. Met name dat laatste is van absolute meerwaarde voor ons.

IMG 7080
De hoogwaardige Epiroc sloophamers van Vlasman, geleverd door Saes International, komen goed van pas op de A16 Rotterdam.

Treintje 

Op donderdagnacht 9 mei ging Vlasman van start op het project. Enkele weken voor het startschot kwam De Groene Boog erachter dat er tot wel 1 meter dik asfalt aanwezig was. In goed overleg is daarom besloten om iets eerder te starten, zodat we volgens planning ’s morgens om 8 uur konden beginnen aan het slopen van het dek. Daar hadden we precies 24 uur de tijd voor, omdat direct na ons een heiploeg met twee stellingen aan de slag ging met het aanbrengen van de buispalen voor de hulpbrug die door Civiele technieken de Boer alvast was voorgebouwd in de oksel van de afrit. En die hulpbrug moest weer volgens planning op zaterdag 11 mei ingereden worden. Het hele weekend was bijna tot op de minuut nauwkeurig gepland.

IMG 7076
Het betonpuin is op locatie achtergebleven, wordt gebroken en gebruikt als funderingsmateriaal in het omliggende wegennet.

Chroom-6 saneren

Voorafgaand aan het Hemelvaartweekend werd Vlasman ook nog ingevlogen voor het saneren van diverse chroom-6 houdende onderdelen aan KW58. We hebben een tiental brugranden gestraald vanwege een Chroom VI-bestanddeel in de blauwe en grijze coating. En direct na het Hemelvaartweekend op maandag 13 mei hebben we tussen de twee hulpbruggen in het westelijke dek van KW58 gesloopt. Hier was de tijdsdruk wat minder hoog, wat maakte dat we alleen overdag hoefden te werken. Neemt niet weg dat we ook hier te maken hadden met een deadline, want de week erop moest de Hoofdweg die onder de hulpbruggen ligt, weer open. Maar ook dat is uiteraard gelukt.

IMG 7064
Saes International is al jaren een vaste en vertrouwde partner van Vlasman.

Intensief traject

In december van dit jaar keert Vlasman terug op het project voor het slopen van de laatste fundaties van KW58. Omdat hier de hulpbrug overheen ligt, kunnen we daar nu niet bij. In totaal hebben we dan ruim 5.000 m3 aan dek gesloopt. Het betonpuin is op locatie achtergebleven, wordt gebroken en gebruikt als funderingsmateriaal in het omliggende wegennet. Vlasman kijkt terug op een interessant en bovenal intensief traject. Het was best wel een uitdaging en organisatie om in 24 uur zoveel te slopen. Twee weken voor het Hemelvaartweekend hebben we bovendien een presentatie gegeven aan alle betrokken medewerkers om niets aan het toeval over te laten. En dat heeft zijn vruchten afgeworpen.     

Heeft u vragen over dit artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met Saes International BV.

Saes logo Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Saes logo Telefoonnummer +31 (0)495 561929 E-mailadres [email protected] Website demolitiontools.eu

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten