Ballast Nedam, De Vries Werkendam, Gebr. De Koning, Gebr. van ’t Hek, Herpertz, Jalinfra, Kandt, Meijmat, P&K Kranen, Pfeifer Machinery, Sterk, Van Elst, Van Schie, Verschoor, VolkerWessels en Zwagerman. Wat deze gerenommeerde namen uit de kraan-, infra- en funderingssector met elkaar gemeen hebben? Allemaal hebben zij geïnvesteerd in een SANY rupskraan.
In drie jaar tijd verkocht SanyCranes.Services uit Sassenheim als officieel dealer voor de Benelux 43 SANY kranen! Een prestatie van formaat. “Gezien deze cijfers en het vertrouwen van de klanten in de producten, kan SanyCranes.Services trots zijn op de geleverde resultaten”, zo laat Jack Donker weten. Om de interesse nog verder aan te wakkeren, wordt het elektrische gamma dit jaar uitgebreid met drie nieuwe modellen, waardoor SanyCranes.Services in totaal zes verschillende varianten kan aanbieden.
Met de SCE1000A-EV is er vanaf nu ook een kleinere emissievrije vakwerkgiekkraan leverbaar. De eerste machine arriveerde in januari in ons land en wordt op dit moment uitvoerig getest en gereed gemaakt voor keuring. Met deze 100-tonner breidt Sany het aanbod naar onderen toe uit, immers van de 135-tons SCE1350A-EV zijn er in de Benelux al een paar uitgeleverd. Op het vlak van de telerupsen krijgen de sinds kort leverbare SCE500TB-EV (50 ton hijsvermogen, 44 meter hoofdmast) en de populaire SCE800TB-EV (80 ton, 47 meter) er per direct twee nieuwe varianten bij, met respectievelijk 100 en 150 ton hijsvermogen.
In navolging van de SCE1000TB met Stage V-dieselmotor komt er dus ook een EV-uitvoering. “In feite hetzelfde concept, maar dan met andere software en hijstabellen”, vertelt Jack. De 100-tons telerups realiseert een capaciteit van 360 tonmeter, beschikt over een telescoopgiek van 49,9 meter en is uit te rusten met een klapjib van 17,5 meter. “We denken de 1000TB-EV in Q2 te mogen begroeten en in Q3 is het de beurt aan de SCE1500TB-EV, met een 6-delige hoofdmast van 59,9 meter en een klapjib van 15,5 meter. Hoe groter, des te meer ruimte voor het batterijpakket. De 150-tons SANY is te voorzien van 368 kWh in plaats van 282 kWh, zoals in de 80- en 100-tons kranen.”
De elektrische rupskranen zijn volledig in eigen huis ontwikkeld en gebouwd, in samenwerking met Roland Quarré van SanyCranes.Services. Het merk kan hierbij vertrouwen op een Research & Development-afdeling van hoog niveau, maar gebruikt ook de input van de dealers in onder andere Nederland, Noorwegen en Australië, waar de elektrische varianten veelal worden verkocht. “De 80-tonner was de eerste af-fabriek leverbare emissievrije telerups ter wereld, dus we lopen hiermee echt voorop”, weet Jack. “In zo’n drie jaar tijd zijn er in de Benelux al 43 SANY kranen verkocht. We hoopten in eerste instantie op vijftien tot twintig stuks. Die verwachting is dus ruimschoots overtroffen en daar zijn we ontzettend trots op en blij mee.”
Een groot pluspunt ten opzichte van de concurrentie is de efficiëntie van de aandrijflijn, zo blijkt uit ervaringen in het veld. Jack: “Onze claim is dat de elektrische rupskranen minimaal 8 uur kunnen draaien. De praktijk wijst uit dat er na een volle werkdag met behoorlijk wat rijden nog minimaal 20% accucapaciteit over is in machines met 282 kWh batterij. Bij weinig rijwerk is dit al gauw 40 tot 45%. Voor de zwaardere machines hebben wij dezelfde verwachtingen, gezien het grotere batterijpakket. Standaard levert SANY tevens een AC-oplaadpunt in de onderwagen, zodat de kraan tijdens het werken is bij te laden met 16A of 32A. Hierdoor kan het hijsen, optoppen of zwenken doorgaan.”
Het batterijpakket in de bovenwagen is rechtstreeks bij te laden met een bouwstroomaansluiting (AC) van 16-32-63A. DC-laden kan met laadsnelheden tot 240 kW (2x 120 kW), waarbij de accu’s in pakweg 2 uur weer vol zitten. SANY gebruikt uitsluitend kwaliteitsproducten van gerenommeerde leveranciers. Het Lithium-ijzerfosfaat (LFP) batterijpakket is net als bij Tesla van CATL en Danfoss levert de elektromotor, omvormer en hydrauliekpompen. Via een app ziet de eigenaar of machinist op afstand hoeveel procent al is bijgeladen en kan tijdig ingrijpen wanneer de stroomvoorziening op locatie niet in orde is.