Hoogvoltage voertuigen komen overal tevoorschijn. Zo zijn er steeds meer elektrische auto’s, bussen, vrachtwagens en ook grondverzetmachines. Voor deze nieuwe technieken zijn nog weinig Europese regels betreffende het veilig werken hieraan, binnen Nederland is hierop ingespeeld met de standaard NEN9140 – veilig werken aan e-voertuigen.
De norm NEN9140 is afgeleid van NEN3140 bedrijfsvoering van elektrische installaties. Deze is vertaald zodat dit de richtlijnen geeft voor de automobielbranche. De norm stelt specifieke eisen aan het veilig werken aan voertuigen door het waarnemen van elektrische gevaren. Daarnaast zorgt de norm NEN9140 er ook voor dat er voorschriften zijn voor het veilig opslaan van (vermoedelijk) beschadigde e-voertuigen en elektrisch gevaarlijke onderdelen van elektrische voertuigen.
Het is belangrijk iedereen goed op te leiden om met e-voertuigen te werken en eraan te sleutelen. Samen met een gecertifieerde trainer verzorgen wij voor machine specifieke trainingen die aansluiten bij ons systeem. Zo wordt eenieder die onze training volgt goed opgeleid en bewust gemaakt van de veiligheidsvoorschriften.
Binnen Nederland mogen alleen gecertificeerde monteurs aan een e-voertuig met hoogvoltage werken. Hierin zijn drie smaken;
• Voldoende opgeleid
• Vakbekwaam
• Werkverantwoordelijke
Afhankelijk van de werkzaamheden mag een medewerker handelingen wel of niet doen.
Doordat we samenwerken met een gecertificeerde trainer kunnen we niet alleen specifieke machinetrainingen opzetten voor onze monteurs, maar kunnen we ook onze machines verder ontwikkelen. Uit deze samenwerking komen verschillende punten naar voren welke toegevoegd kunnen worden voor de veiligheid van zowel de monteurs, hulpdiensten en de keurmeesters.
Zo kunnen we een standaard opzetten voor onze machines door te denken aan de essentiële punten zodat de machine voorzien is van alle veilige componenten. Hierbij kun je denken aan;
• Beveiligen tegen onbedoeld in beweging komen
• Scheiden van de batterij van hoogvoltage-systeem
• Beveiligen tegen opnieuw inschakelen
• Controleren of het hoogvoltage-systeem spanningsloos is
• Actieve hoogvoltage delen afschermen
Zo zorgen we bijvoorbeeld voor fysiek los te koppelen connectoren tussen de batterijen en de machine, maar ook mogelijkheden om het systeem te vergrendelen met een slot om inschakelen te voorkomen. Vanzelfsprekend wordt alles vastgelegd in protocollen om een veilige werkwijze te borgen.